Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çeviri Eleştirisi | TINS 378 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. değerlendirme yazısı ile çeviri eleştirisi arasındaki farkları öğrenecekler |
2. kaynak metin ve erek metinde verilen mesajları her iki dilin altında yatan kültürleri iyi bilerek değerlendirebilecek düzeye gelecekler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste çeviri modelleri gözden geçirilerek çeviri eleştirisinde kullanılan kuramlar anlatılır; İngilizceden Türkçeye ve/veya Türkçeden İngilizceye çevrilmiş olan metinler üzerinde karşılaştırmalı eleştiri yapılır; öğrenilen modeller ve kuramlar ışığında yeterlilik, uygunluk ya da çevirinin kalitesi gibi ölçütlere göre çeviriler değerlendirilir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çeviri ve Eleştiri Modellerine Giriş |
2 | Nida, Vermeer, Toury ve Newmark'ın Kuramları |
3 | House ve Gutt'ın Bağıntı Kuramı |
4 | Karşılaştırmalı Eleştiri, Mario Puzo "The Sicilian" |
5 | "The Sicilian" adlı eserin çevirileri üzerine eleştirel değerlendirme |
6 | 1. Ara sınav |
7 | Karşılaştırmalı Eleştiri, Bertrand Russel “Science and Religion” |
8 | "Science and Religion" adlı eserin çevirileri üzerine eleştirel değerlendirme |
9 | Harper Lee'nin "To Kill a Mockingbird" adlı eseri hakkında karşılaştırmalı eleştiri |
10 | "To Kill a Mockingbird" 'ün çevirileri üzerine karşılaştırmalı eleştiri çalışması |
11 | 2. Ara sınav |
12 | Shakespeare'in "Hamlet" adlı oyununa giriş -Proje Ödevi |
13 | "Hamlet" in çevirileri üzerine karşılaştırmalı eleştiri çalışması |
14 | Hamlet & Konu Tekrarı |
|
Kaynaklar: |
Mine Yazıcı Çeviribilimin Temel Kavram ve Kuralları Multilingual 2005 975654250-x |
|
Diğer Kaynaklar: |
Mario Puzo The Sicilian Ballantine Books 2004 9780345441706
Bertrand Russell Religion and Science OxfordUniversity Press 1997 9780195115512
William Shakespeare Hamlet OxfordUniversity Press 2008 9780199535811
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Derste önce programda belirtilen konu işlenir; sonra, sınıftaki öğrenciler o konu hakkında fikirlerini ifade eder, değerlendirmeler yaparlar. Ayrıca, öğrenciler derste öğrendikleri model ışığında, erek dile çevrilmiş olan bir metin üzerinde çeviri eleştirisi yaparlar. Dönem içinde öğrencilerden bir dönem ödevi hazırlamaları istenir. Bunun dışında öğrencilere iki ara sınav bir final sınavı uygulanır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Laboratuvar | 2 | %10 |
Proje | 1 | %10 |
Ara sınav | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |