Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Deprem Mimarisi | ARCH 355 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sismik aktivitenin doğasını anlamak |
2. Betonarme yapıların deprem yükü altındaki davranışlarını anlamak |
3. Sismik tasarım hatalarını tanımlamak |
4. Mimari tasarımın yapıların deprem davranışları üzerindeki etkisini tanımlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders depreme dayanıklı mimari tasarım ilkelerini anlatmaktadır. Depremin tanımı ve Türkiye'nin sismik özellikleri dönem boyunca ele alınan konular arasında yer almaktadır. Dersin ana odak noktası betonarme yapıların malzeme ve mekanik özellikleri ile sismik performanslarının mimari bakış açısı ile değerlendirilmesidir. Tasarımcılar tarafından yapılan sismik tasarım hataları araştırılacak ve bunlardan kaçınma yöntemleri üzerinde çalışılacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | GİRİŞ |
2 | DEPREM OLGUSUNUN TANIMI |
3 | SİSMİK TASARIMDA MİMARIN ROLÜ |
4 | TÜRKİYE'NİN SİSMİK KARAKTERİSTİKLERİ |
5 | BETONARMENİN MALZEME ÖZELLİKLERİ |
6 | BETONARMENİN MEKANİK ÖZELLİKLERİ |
7 | DEPREM YÜKLERİ ALTINDA BETONARME YAPILARIN DAVRANIŞLARI |
8 | ARA SINAV |
9 | TÜRKİYE'DEKİ DEPREM YÖNETMELİKLERİNİN GELİŞİMİNE GENEL BİR BAKIŞ |
10 | DEPREM YÖNETMELİĞİNİN MİMARİ YÖNÜ |
11 | MİMARİ PLAN KONFİGÜRASYONUNDA SİSMİK TASARIM HATALARI I |
12 | MİMARİ PLAN KONFİGÜRASYONUNDA SİSMİK TASARIM HATALARI II |
13 | KESİTLERDE SİSMİK TASARIM HATALARI I VE ÖRNEK ÇALIŞMALAR |
14 | KESİTLERDE SİSMİK TASARIM HATALARI II VE ÖRNEK ÇALIŞMALAR |
|
Kaynaklar: |
Bu ders için ders kitabı yoktur. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Salvadori, M. and Heller, R., Structure in Architecture, Prentice-Hall Inc, 1975.
2. Levy, M., Why Buildings Fall Down, W. W. Norton & Co., 1994.
3. Designing for Earthquakes A Manual for Architects FEMA 454 / December 2006.
4. 2018 Earthquake Code of Turkey.
5. Celep, Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarım, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2018.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada üç saat işlenen ders, her haftanın konusu ile ilgili hazırlanmış teorik sunuşları içermektedir. Sunuş yoluyla öğretim stratejisine tartışma yöntemi de dahil edilmektedir. Yaşanan depremlere ilişkin örnek olay inceleme yöntemi kullanılmaktadır. Ayrıca örnek projeler üzerinde bireysel çalışma yönteminin kullanıldığı ödevler verilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 2 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 3 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |