Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Panel Veri Ekonometrisi | ECON 434 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Panel verilerinin temel özelliklerini inceleyebilir. |
2. Sabit etkili modelleri tahmin edebilir ve değerlendirebilir. |
3. Rassal etkili modelleri tahmin edebilir ve değerlendirebilir. |
4. Sabit ve rassal etkili modeller arasında seçim yapabilir. |
5. En yüksek olabilirlik yöntemini kullanabilir. |
6. Dinamik panel veri modellerini tahmin edebilir ve değerlendirebilir. |
7. Genelleştirilmiş Momentler Yöntemini (GMM) kullanabilir. |
8. Dengesiz panel veri modellerini tahmin edebilir ve değerlendirebilir. |
9. Panel birim kök ve eş bütünleşme testlerini uygulayabilir. |
10. Panel eşbütünleşme modellerini tahmin edebilir ve değerlendirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, temel panel veri modellerini ve tahmin yöntemlerini, sabit ve rassal etkiler modelleri, dinamik panel veri modelleri, dengesiz panel veri modelleri, En yüksek olabilirlik tahmini, Arellano ve Bond tahmincisi, Arellano ve Bover tahmin edicileri, moment metodu, genelleştirilmiş momentler yöntemleri, Durağan olmayan paneller; panel birim kök testleri, panel eşbütünleşme testleri, panel eşbütünleşme modellerinin tahmini ve değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Panel Data Ekonometrisinin Kısa Bir Tekrarı |
2 | Sabit ve Rassal Etkili Modeller: Tahmin ve Değerlendirme (Tek Yönlü Hata Bileşenleri Modeli) |
3 | Sabit ve Rassal Etkili Modeller: Tahmin ve Değerlendirme (Tek Yönlü Hata Bileşenleri Modeli) |
4 | Sabit ve Rassal Etkili Modeller: Tahmin ve Değerlendirme (İki Yönlü Hata Bileşenleri Modeli) |
5 | Sabit ve Rassal Etkili Modeller: Tahmin ve Değerlendirme (İki Yönlü Hata Bileşenleri Modeli) |
6 | Panel Veri ile Hipotez Testi: Hausman’ın Belirleme Testi, Bireysel ve Zaman Etkileri Testleri |
7 | Büyük N Küçük T / Küçük N Büyük T Panel Veri: Tahmin ve Değerlendirme |
8 | Dinamik Paneller |
9 | Arellono-Bond GMM Tahmini |
10 | Durağan Olmayan Paneller |
11 | Panel Birim Kök ve Eşbütünleşme |
12 | İkinci Nesil Panel Birim Kök ve Eşbütünleşme Testleri ve Yatay Kesit Bağımlılığı |
13 | Uygulama |
14 | Uygulama |
|
Kaynaklar: |
1. Badi H. Baltagi, Econometric Analysis of Panel Data, John Wiley and Sons Third Edition. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir ara sınav, final sınavı ve üç ödev olacaktır. Farklı modelleri tahmin etmek için farklı ekonomi sektörlerinden gerçek veriler kullanılacaktır. Stata ve R yazılım programı yoğun olarak kullanılacaktır. Haftada bir saat bilgisayar uygulaması yapılacaktır. Gerçek hayata ilişkin problemlerden elde edilen verilerden oluşan ödevler verilir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 0 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 0 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 0 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 0 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 0 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 0 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 0 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 0 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 0 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 0 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 0 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |