Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tarihi Binaların İç Mekan Analizi | INAR 366 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Restorasyon projelerinin ön koşulu olan yapı analizi ve dokümantasyon yöntemlerinin öğrenilmesi |
2. Tarihi yapının kendisinden ve diğer kaynaklardan elde edilen bilgileri restitüsyon ve restorasyon çalışmalarında değerlendirebilme yeteneği. |
3. Sistematik analiz kavramının geliştirilmesi. |
4. Restorasyon proje ve uygulamalarını bilinçli ve kusursuz bir şekilde kontrol etme, denetleme ve eleştirme yeteneği. |
5. Bina analizi yapabilme yeteneği. |
6. Tarihi yapıların mekanlarının, yapı elemanlarının ve malzemelerinin nitel ve nicel yönlerinin bilgisayar destekli değerlendirilmesini yapabilme becerisi. |
7. Tarihi yapılarda meydana gelen değişim ve bozulmaların nedenlerini ve sonuçlarını belirleyebilme ve tarihi yapıların değişim-bozulma haritalarını hazırlayabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Öğrencilere; restorasyon projelerinin ön koşulu olan yapı analiz ve belgeleme yöntemlerini, restitüsyon ve restorasyon çalışmalarının hazırlanması için gerekli olan karşılaştırmalı çalışmaları oluşturmak üzere tipolojik analiz yöntemlerini; yapı analizi yapabilme becerisini, tarihi yapıların mekan, yapı elemanları ve malzemelerinin nitel ve nicel yönlerini bilgisayar destekli değerlendirebilme becerisini, tarihi yapılarda meydana gelen değişim ve bozulmaların nedenlerini ve sonuçlarını ortaya koyabilme becerisini, bilimsel restitüsyon analizi ve aşamalarını, restitüsyonda kaynak kullanımı yöntemleri ve restitüsyon yorumunun yapılarak raporlanmasını öğretmek bu dersin hedefleridir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bibliyometrik analiz, Karşılaştırmalı çalışma, Tipoloji ve Restitüsyon örneklerine ulaşabilmek için yapay zeka kullanılır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tarihi yapı koruma kavramı ve kuramsal temelleri |
2 | Koruma kuramı ve belgeleme tekniklerinin 19. yy’dan günümüze gelişimi |
3 | Restorasyon projesi öncesinde yapılan araştırmalar, koruma ölçütleri ve korunacak değerler. |
4 | Ülkemizde ve dünyada kültür varlıklarının korunmasına ilişkin örgütlenme ve yasalar. |
5 | Tarihi yapıların belgelenmesi ile ilgili teknikler |
6 | 1. Ara sınav |
7 | Tarihi yapı ölçeğinde analiz ve restitüsyon örnekleri üzerinden Tartışma. |
8 | Alan çalışması: Seçilen bir yapının rölöve ve restitüsyon çalışmasının hazırlanması kapsamında ön araştırma. |
9 | Alan çalışması: Rölöve çizimlerinin hazırlanması |
10 | Alan çalışması: Rölöve çizimlerinin hazırlanması. |
11 | Alan çalışması: Rölöve çizimleri üzerinde değişim ve bozulmaların tespiti |
12 | Alan çalışması: Rölöve çizimleri üzerinde farklı dönem izlerinin belirlenmesi ve restitüsyon çalışmaları. |
13 | 2. Ara sınav |
14 | Alan çalışması: Belgeleme ve restitüsyon raporunun hazırlanması ve teslimi |
|
Kaynaklar: |
Bülent Uluengin, Rölöve, YEM Yayınları, 2016, Istanbul.
Simmons, L. H, The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook, New York, USA, 1989;
Urak, G., Analysis of Historic Buildings, Unpublished Lecture Notes;
Urak, G., The Restoration of “Ömer Ağa” Houses in Beypazarı, Unpublished Masters Degree Thesis, M.E.T.U. Dept of Arc. Sec. of Restoration, Ankara, 1981 |
|
Diğer Kaynaklar: |
D. Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, Yem Yayınları, 2000, Istanbul.
Zeynep Ahunbay, Restorasyon, YEM Yayınları, 2017, Istanbul.
ICOMOS Documents on Recording,
icomos.org
icomos.org.tr
ktb.gov.tr
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Uluslararası ve Ulusal güncel standart ve prensiplere uyumlu, küresel sorunları da önemseyen bir öğretim politikası izlenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Alan Çalışması | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 0 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 0 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 0 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 0 |