PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yazınsal Mekanların Mimari Elemanlarıyla İnşa EtmekARCH 2933 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Edebi mekânlarda deşifre etme ve yeniden inşa etme süreçlerini belirlemek
2. Mimari tasarımı oluşturan mimari öğeleri kavramsallaştırmak
3. Mimari/mekansal çözümleri geliştirmek için metinleri analiz etmek
4. Eleştirel düşünceyi geliştirmek
5. Felsefi ve sanatsal metinleri/görsel belgeleri okumak ve yorumlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, mimari tasarımı oluşturan kapı, pencere, balkon, merdiven vb. mimari elemanların edebi mekanlar bağlamında keşfedilmesi/çözülmesi/inşa edilmesine odaklanır. Mimari tasarımı oluşturan temel mimari elemanları kavramsallaştırmak için görsel ve metinsel materyalin çözümlenmesi yöntemi kullanılacaktır. Edebi mekanlarda mimari elemanların çözümlenmesinden sonra yeniden inşa süreçleri olacak; mimari elemanlar üzerinden modelleme yeniden inşa yöntemi olacaktır. Edebi (metinsel) materyalin zaman-mekan koşulları, mimari elemanlar tarafından oluşturulacak yeni tasarımın bağlamı olacaktır. Önce elemanların çözümlenmesi, sonra da modelleme üzerinden yeniden inşa edilmesiyle gerçekleştirilen bu derinlemesine çalışma, öncü edebi/görsel-işitsel kaynaklarla desteklenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanıtım
2Tanıtım Dersi
3Mimari Öğelerin Deşifresi-1 (okumalarla)
4Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile)
5Mimari Öğelerin Deşifresi-2 (okumalarla)
6Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile)
7Gözden Geçirme ve Değerlendirme
8Mimari Öğelerin Deşifresi-3 (okumalarla)
9Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile)
10Mimari Öğelerin Deşifresi-4 (okumalarla)
11Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile)
12Mimari Öğelerin Deşifresi-5 (okumalarla)
13Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile)
14Son Değerlendirmeler
 
Kaynaklar:
Koolhaas, Rem (ed.) Elements of Architecture Taschen 2018 9783836556149
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, hem ders anlatımları hem de stüdyo çalışmaları ile düzenlenecektir. Bunlara paralel olarak, haftalık sınıf tartışmalarını şekillendirecek okumalar olacaktır. Okumalar öğrencilerin sözlü sunumları aracılığıyla paylaşılacak ve değerlendirilecektir. Derslere/tartışmalara görsel, metinsel ve işitsel materyal (belgeler, makaleler, resimler, filmler ve müzik) eşlik edecektir. Öğrencilerin yalnızca metinsel materyalleri okumaları değil, aynı zamanda mimari projeyi oluşturan mimari elemanlarla ilgili kendi çalışmalarını geliştirmeleri de beklenmektedir. Oluşturulan modeller ödev olarak değerlendirilecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%25
Sözlü Sunum5%25
Ara Sınav1%20
Final Projesi1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.3
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.4
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.3
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.2
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3