PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yeniden İşlevlendirmeARCH 4183 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüBelirsiz
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. yeniden işlevlendirme kavramının tanınması ve tanımlanması
2. yeniden işlevlendirmeye ilişkin temel konuların saptanması ve değerlendirilmesi
3. yeniden işlevlendirmeye ilişkin vaka çalışmalarını eleştirel olarak analiz etme ve yorumlama
4. yaratıcı fikirler ve kültürel miras bilinciyle yeniden işlevlendirme önerilerinin geliştirilmesi
5. sürdürülebilir uygulamaların teşvik edilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH 315, ARCH 316
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, yeniden işlevlendirme kavramını tanıtarak ilke, strateji ve ilişkili temel konularını ele alır. Ders anlatımları, örnek analizler, saha ziyareti ve tasarım önerileriyle öğrencilerin kültürel mirasın korunması, yaratıcılık ve sürdürülebilirlik arasında denge kuran yaklaşımlar geliştirmesi hedeflenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Kullanılmayacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanıtımı / Yeniden işlevlendirmenin tanımları
2Yeniden işlevlendirmenin tarihçesi ve teorisi / Yeniden işlevlendirme stratejileri ve analojileri
3Yeniden işlevlendirmeye ilişkin temel konular
4Temel konular üzerine vaka analizi I
5Temel konular üzerine vaka analizi II
6Temel konular üzerine vaka analizi III
7Temel konular üzerine vaka analizi IV
8Temel konular üzerine vaka analizi V
9Saha ziyareti
10Dönem konusu üzerinden yeniden işlevlendirme kavramı üzerine yeniden tartışmak / Tasarım probleminin tanıtımı
11Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar I
12Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar II
13Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar III
14Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar IV
 
Kaynaklar:
1. Plevoets, B. and Van Cleempoel, K. (2019). Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discipline. Routledge. ISBN 978-1138062764 2. Douglas, J. (2006). Building Adaptation. Routledge. ISBN 978-0750666671
 
Diğer Kaynaklar:
1. Stone, S. (2019). UnDoing Buildings: Adaptive Reuse and Cultural Memory. Routledge. ISBN 978-1138226630 2. Grafe, C. and Rieniets, T. (2020). Umbaukultur: The Architecture of Altering. Kettler Verlag. ISBN 978-3862068050 3. Scott, F. (2007). On Altering Architecture. Routledge. ISBN 978-0415317528 4. Wong, L. (2010). Adaptive Reuse: Extending the Lives of Buildings. Birkhauser. ISBN 978-3038215370
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, etkileşimli ve öğrenci merkezli bir öğretim yaklaşımını benimsemekte; ders anlatımları, vaka analizleri, saha ziyareti ve tasarım önerilerini bir araya getirmektedir. İlk üç haftada kuramsal bilgiler verilecek, ardından gelen beş haftada öğrenciler, yeniden işlevlendirme konusundaki temel meseleleri örnek vakalar üzerinden inceleyerek eleştirel düşünme ve tartışma süreçlerine katılacaklardır. Ders boyunca sürdürülebilirlik, bütünleşik koruma, yerin ruhu, malzeme ve teknoloji, tipoloji, ölçek gibi kavramlar üzerinden yeniden işlevlendirmeye dair güncel konulara vurgu yapılacaktır. Saha ziyaretinin ardından, öğrenciler dönem konusuna yönelik bir tasarım sürecine girerek, uygulamalı öğrenme yoluyla kuram ve pratiği etkili bir şekilde birleştireceklerdir. Düzenli geri bildirim ve sürekli değerlendirme ile aktif katılım ve ilerleme sağlanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Vaka İncelemesi1%30
Proje Raporu1%30
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.4
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.3
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.2
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.2
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.2