Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeniden İşlevlendirme | ARCH 418 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Belirsiz |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. yeniden işlevlendirme kavramının tanınması ve tanımlanması |
2. yeniden işlevlendirmeye ilişkin temel konuların saptanması ve değerlendirilmesi |
3. yeniden işlevlendirmeye ilişkin vaka çalışmalarını eleştirel olarak analiz etme ve yorumlama |
4. yaratıcı fikirler ve kültürel miras bilinciyle yeniden işlevlendirme önerilerinin geliştirilmesi |
5. sürdürülebilir uygulamaların teşvik edilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH 315, ARCH 316 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, yeniden işlevlendirme kavramını tanıtarak ilke, strateji ve ilişkili temel konularını ele alır. Ders anlatımları, örnek analizler, saha ziyareti ve tasarım önerileriyle öğrencilerin kültürel mirasın korunması, yaratıcılık ve sürdürülebilirlik arasında denge kuran yaklaşımlar geliştirmesi hedeflenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmayacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı / Yeniden işlevlendirmenin tanımları |
2 | Yeniden işlevlendirmenin tarihçesi ve teorisi / Yeniden işlevlendirme stratejileri ve analojileri |
3 | Yeniden işlevlendirmeye ilişkin temel konular |
4 | Temel konular üzerine vaka analizi I |
5 | Temel konular üzerine vaka analizi II |
6 | Temel konular üzerine vaka analizi III |
7 | Temel konular üzerine vaka analizi IV |
8 | Temel konular üzerine vaka analizi V |
9 | Saha ziyareti |
10 | Dönem konusu üzerinden yeniden işlevlendirme kavramı üzerine yeniden tartışmak / Tasarım probleminin tanıtımı |
11 | Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar I |
12 | Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar II |
13 | Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar III |
14 | Tasarım fikirleri üzerine eleştiriler ve tartışmalar IV |
|
Kaynaklar: |
1. Plevoets, B. and Van Cleempoel, K. (2019). Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discipline. Routledge. ISBN 978-1138062764
2. Douglas, J. (2006). Building Adaptation. Routledge. ISBN 978-0750666671
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Stone, S. (2019). UnDoing Buildings: Adaptive Reuse and Cultural Memory. Routledge. ISBN 978-1138226630
2. Grafe, C. and Rieniets, T. (2020). Umbaukultur: The Architecture of Altering. Kettler Verlag. ISBN 978-3862068050
3. Scott, F. (2007). On Altering Architecture. Routledge. ISBN 978-0415317528
4. Wong, L. (2010). Adaptive Reuse: Extending the Lives of Buildings. Birkhauser. ISBN 978-3038215370
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, etkileşimli ve öğrenci merkezli bir öğretim yaklaşımını benimsemekte; ders anlatımları, vaka analizleri, saha ziyareti ve tasarım önerilerini bir araya getirmektedir. İlk üç haftada kuramsal bilgiler verilecek, ardından gelen beş haftada öğrenciler, yeniden işlevlendirme konusundaki temel meseleleri örnek vakalar üzerinden inceleyerek eleştirel düşünme ve tartışma süreçlerine katılacaklardır. Ders boyunca sürdürülebilirlik, bütünleşik koruma, yerin ruhu, malzeme ve teknoloji, tipoloji, ölçek gibi kavramlar üzerinden yeniden işlevlendirmeye dair güncel konulara vurgu yapılacaktır. Saha ziyaretinin ardından, öğrenciler dönem konusuna yönelik bir tasarım sürecine girerek, uygulamalı öğrenme yoluyla kuram ve pratiği etkili bir şekilde birleştireceklerdir. Düzenli geri bildirim ve sürekli değerlendirme ile aktif katılım ve ilerleme sağlanacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Vaka İncelemesi | 1 | %30 |
Proje Raporu | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 4 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 2 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |