PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kamusal Alan Tasarım İlkeleriCRP 3843 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kamusal alan tasarımının temel konuları hakkında teorik bilgi edinilmesi
2. Kamusal alanların tarihsel perspektifte değerlendirilmesi
3. Kamusal alanların sosyo-mekansal tasarım bileşenleri açısından değerlendirilmesi
4. Seçilen bir alanda kamusal alan tasarımının uygulanması
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İlk kentsel oluşumlardan bu yana var olan kamusal alanlar, her zaman şehirlerin temel bileşenlerinden biri olmuştur. Bu ders, kamusal alanların üretiminde kullanılan planlama stratejilerini ve kentsel tasarım ilkelerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, öncelikle insan-çevre ilişkisi, kamusal alanın tarihsel gelişimi, ulusal ve uluslararası örneklere referansla çeşitli kentsel tasarım ölçeği yaklaşımları sunulacak ve kamusal alan tasarımının sosyo-mekansal bileşenleri hakkında değerlendirmeler yapılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin içeriği / Teoriye giriş
2İnsan Davranışının Temel Kavramları İnsan-çevre ilişkisi
3İnsan Davranışı ve Temel Kavramlar Motivasyonlar ve ihtiyaçlar, algı, biliş ve etki, mekansal davranış
4Kamusal Alanı Tanımlamak Temel tanımlar, roller, endişeler
5Tarihsel Gelişim Batı deneyimleri - I
6Tarihsel Gelişim Batı deneyimleri - II
7Tarihsel Gelişim Türk deneyimleri
8Kamusal Alan Tasarım İlkeleri Sosyo-mekansal bileşenler: coğrafi; fiziksel özellikler
9Kamusal Alan Tasarım İlkeleri Sosyo-mekansal bileşenler: davranışsal ve psikolojik; yönetimsel özellikler
10Uluslararası Örnekler Önde gelen şehirlerdeki uygulamalar
11Uluslararası Vakalar Önde gelen şehirlerdeki uygulamalar
12Öğrenci Sunumları - I Seçilmiş alan çalışmaları
13Öğrenci Sunumları - II Seçilmiş alan çalışmaları
14Tartışma ve değerlendirme
 
Kaynaklar:
Moughtin, C. 2003. Urban Design: Street And Square Architectural Press, Amsterdam, Boston. Carmona, M., et. al. 2003. Public Places- Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design Architectural Press, Oxford, Boston. Shaftoe, H. 2008. Convivial Urban Spaces: Creating Effective Public Places Earthscan, London.
 
Diğer Kaynaklar:
Sitte, C. 1965. City Planning According to artistic Principles Random House, New York Barlas, A. 2006. Urban Streets and Urban Rituals METU Publications, Ankara. Thorns, D.C. The Transformation of Cities: Urban Theory and Urban Life Palgrave Macmillan, USA 2002 Whyte, W. 2009. City: Rediscovering the Center. University of Pennsylvania Press, Philadelphia Zucker, P. 1959, Town and Square: from the Agora to the Village Green, Columbia University Press, New York.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 ders saat olarak işlenir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve pratik çalışmaları uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%30
Durum Çalışması1%20
Yoklama14%5
Sınıf Katılımı1%5
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.4
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.2
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.3