PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapay Zeka ve ŞehircilikCRP 3913 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. YZ gelişimindeki tarihsel dönüm noktalarını tanımlama.
2. YZ'nin şehir planlamasındaki önemini açıklama.
3. Çeşitli YZ türlerini ayırt etme.
4. Üretken YZ araçlarını şehir planlama senaryolarına uygulama.
5. YZ'nin kentsel bağlamlarda etik sonuçlarını değerlendirme.
6. ChatGPT ve MidJourney gibi YZ araçlarını kullanma pratiğini geliştirme.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, yapay zeka (YZ) teknolojilerinin şehir planlaması bağlamında evrimini ve uygulamalarını derinlemesine incelemektedir. YZ'nin tarihsel gelişimi ve temel kavramlarını ele alarak, çeşitli YZ türleri ve özgün işlevlerini kapsayan temel bir bilgi sağlar. Ders, YZ ile şehir planlaması arasındaki karmaşık ilişkiyi detaylandırarak, pratik planlama görevlerinde ChatGPT ve MidJourney gibi üretken YZ araçlarının potansiyel uygulamalarını vurgular. Ayrıca, YZ kullanımının etik etkileri üzerine eleştirel düşünmeyi teşvik eder ve öğrencilerin bu teknolojilerle düşünceli bir şekilde etkileşim kurmalarını sağlar. Öğrenciler, güncel YZ araçlarıyla pratik deneyim kazanarak, şehir planlaması alanında YZ'nin sunabileceği dönüştürücü olanakları keşfetme ve kullanma yeteneği kazanır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yapay Zekaya Giriş: Tanımlar ve Ana Kavramlar
2Yapay Zekanın Tarihsel Gelişimi: Dönüm Noktaları ve Çığır Açanlar
3Yapay Zekada Etik Kaygılar
4Yapay Zeka Türleri: Dar YZ, Genel YZ ve Süper YZ
5Planlama ve Kentsel Tasarımda Yapay Zeka: Vaka Çalışmaları ve Uygulamalar
6İstem Yazımının Temelleri
7Görsel Üretken Yapay Zeka: MidJourney
8Görsel Üretken Yapay Zeka: Dream Studio/Stable Diffusion
9Görsel Üretken Yapay Zeka: Dall-E
10Yazıdan yazıya YZ: OpenAI ChatGPT
11Yazıdan yazıya YZ: Microsoft CoPilot
12Grup Çalışması: Şehircilik için Yapay Zeka Uygulamaları
13Grup Çalışması: Sunumlar & Bireysel Kritik Oturumu 2 / Final Projesi
14Ders Özeti ve Yapay Zekanın Geleceği
 
Kaynaklar:
As, I., Basu, P., & Talwar, P. (2022). Artificial Intelligence in Urban Planning and Design. Elsevier. Cugurullo, F., Caprotti, F., Cook, M., Karvonen, A., McGuirk, P., & Marvin, S. (2024). Artificial Intelligence and the City: Urbanistic Perspectives on AI. Routledge.
 
Diğer Kaynaklar:
Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, Dangers, Stragies. Oxford University Press.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğrenciler, ChatGPT ve MidJourney gibi çeşitli YZ araçları ve platformları kullanarak, bu araçların şehir planlamasındaki uygulamalarını keşfetmeye teşvik edilmektedir. İnternet bağlantısına sahip bir bilgisayara erişim gereklidir. Öğrenciler, bu araçları kullanırken fikri mülkiyet haklarına saygı göstermek ve veri gizliliğini korumak da dahil olmak üzere etik kurallara uymak zorundadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%30
Midterm Exam1%20
Oral Presentation1%10
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.4
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.4
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.4