PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Karar Analizi IIMIS 4023 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Risk ve Belirsizlik Ayırımı
2. İstatistiksel Karar Teorisine giriş
3. buluşsal karar verme kriterlerinin kullanımı
4. Fayda Fonksiyonunun özellikleri ve paradokslar
5. Karar Ağaçlarının kurulması
6. Stokastik Üstünlük (Baskınlık) Kriteri ve kullanımı
7. Sınır analizleri ve uygulamaları
8. Benzetim ve karar verme için kullanımı
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı Yönetim Bilişim Sistemleri program öğrencilerine belirsizlik altında karar alma analizlerinin temellerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, belirsizlik altında (rasyonel) karar almaya yönelik farklı model ve karar analiz teknikleri hakkına bilgi ve gerçek hayat uygulamalarına yönelik bir aracın kullanımını da öğrenmiş olacaklardır. Dersin içeriği (sınırlı olmamak kaydıyla), Karmaşık ortamlarda karar verme; risk ve belirsizlik; istatistiksel karar teorisi, fayda teorisi; karar ağaçları; buluşsal yöntemler; benzetim yöntemleri; Stokastik üstünlük; etkin sınır; çok amaçlı karar verme yöntemlerine giriş konularını kapsamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Karar Teorisi ve Temel Kavramlar
2Karar ve Optimizasyon
3Belirsizlik: Nedir, Sınıflama, Yaklaşımlar I
4Belirsizlik: Nedir, Sınıflama, Yaklaşımlar II
5Belirsizlik Altında Karar Verme: Olasılıklar olmadan Karar Verme
6Belirsizlik Altında Karar Verme: İstatistiksel Karar Teorisine Giriş
7Mükemmel ve Örneklem Bilgilerinin Değerleri
8Fayda Fonksiyonları, Özellikleri ve Ölçümü
9Tek Özellikli (değişkenli) Fayda Fonksiyonu Ölçümü
10Çok Özellikli (değişkenli) Fayda Fonksiyonu Ölçümü
11Benzetim
12Stokastik Üstünlük
13Karar Ağaçları
14Sınır Analizleri
 
Kaynaklar:
Decision Analysis for Management Judgement, Paul Goodwin, Geoge Wright. Wiley
 
Diğer Kaynaklar:
Thinking and Deciding, J. Baron, Cambridge University Press Statistics for Business and Economics, Paul Newbold, W. Carlson and B. Thorne (Statistical Decision Theory Chapter), Pearson
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler uygulama örnekleri ve vaka çalışmaları işle desteklenerek öğrencilere uygulama alanında tecrübe kazanmaları sağlanacaktır. Sınıf içinde öğrencilerin tartışmalara katılmaları teşvik edilecek ve grup olarak yapılan çalışmalar ve sunumları ile takım çalışması tecrübesi kazanmaları sağlanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi (Sunumu)1%20
Final Sınavı1%40
Ders Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Bilişim teknolojileri altyapısını öğrenmek ve gelişmeleri takip etmek.1
2Örgüt yapısına uygun bilişim sistemleri tasarlamak.2
3Yazılım bilgileri edinmek ve etkin bir şekilde kullanabilmek.1
4Veri toplama, temizleme ve saklama yöntemlerini öğrenmek.2
5Gelecekteki veri ve yazılım gereksinimlerini tahmin edebilmek.2
6Firma içindeki veri odaklı yönetim süreçlerini takip etmek.4
7"Büyük Veri" kullanarak bilgi elde etme yöntemlerini öğrenmek.1
8Bilgi teknolojilerindeki gelişmeleri takip etmek.0
9Bir kuruluşun bilgi teknolojileri ve veri problemlerini anlamak ve değerlendirmek.0
10Veri toplama, yorumlama, analiz etme ve yayma süreçlerinde bilimsel, sosyal ve etik standartları korumak.0
11Bilgi sistemleri arasındaki birlikte çalışabilirliği anlamak.0
12İş ortamını anlamak ve değerlendirmek.4