Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımda Çözümleme Süreci | ARCH 337 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarımda çözümleme/ kodlama prosedürlerini belirleme becerisi |
2. Tasarım fikrini çözümlenen konuya göre kavramsallaştırma becerisi |
3. Mimari / mekânsal çözümleri geliştirmek için metinleri / projeleri analiz etme becerisi |
4. Mimarlık hakkında eleştirel düşünce / düşünüm geliştirme becerisi |
5. Felsefi ve sanatsal metinleri / görsel dokümanları okuma ve yorumlama becerisi |
6. Kendi fikirlerini görsel ve sözlü olarak formüle etme becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimariyi şekillendiren fikirleri belirli bir bağlam içerisinde araştırır ve test eder. Bu amaç doğrultusunda, her dönem belirli bir mimari araştırma konusu seçilecektir. Güncel mekânsal/mimari/kentsel problemler ve onlara getirilen çeşitli tasarım yanıtları hakkında kavramsal farkındalık geliştirmek için, "çözümleme" ve "kodlama" metodolojileri / prosedürleri kullanılacaktır. Buna bağlı olarak ders, vaka çalışmalarının çözülmesinin yanı sıra seçilen mimari araştırma konusu üzerine ufuk açıcı edebi / görsel-işitsel kaynakların incelenmesini kapsar. Bu derinlemesine çalışma ve “çözümleme” prosedürüne dayanarak, öğrencilerin konuya özgü “kod”ları yeniden yazması ve mimari problemi yeniden yorumlaması beklenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Ders taslağı/ yöntemler ve amaç |
2 | Giriş dersi: Çözümleme yöntemleri |
3 | 1. AŞAMA: TAHKİKATLAR Teorik seviyede çözümleme süreci (kavramsal çalışmalar) |
4 | Pratik seviyede çözümleme süreci (durum analizleri) |
5 | Pratik seviyede çözümleme süreci (durum analizleri) |
6 | Öğrenci Sunuşları: 1. AŞAMA'ya yönelik eleştirel / dönüşlü tartışmalar |
7 | 2. AŞAMA: ÖNERİLER Tasarım kodlarının oluşumu / formülasyonu: •Bağlam analizi •Konsept ve programın açıklanması |
8 | Tasarım kodlarının oluşumu / formülasyonu: •Bağlam analizi •Konsept ve programın açıklanması |
9 | Öğrenci Sunuşları: 2. AŞAMA'ya yönelik eleştirel / dönüşlü tartışmalar |
10 | 3. AŞAMA: UYGULAMA oluşumu / “Tasarım Fikri”’nin formülasyonu: Tasarım kodlarının tatbiki |
11 | “Tasarım Fikri”’nin oluşturulması ve formülasyonu: Tasarım kodlarının tatbiki |
12 | “Tasarım Fikri”’nin oluşturulması ve formülasyonu: Tasarım kodlarının tatbiki |
13 | “Tasarım Fikri”’nin oluşturulması ve formülasyonu: Tasarım kodlarının tatbiki |
14 | Öğrenci Sunuşları: 3. AŞAMA'ya yönelik eleştirel / dönüşlü tartışmalar |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
-Ulrich Conrads Programs and Manifestoes on 20th-Century Architecture The MIT Press 1975
-Günther Fischer Mimarlık ve Dil Daimon 2015
-Kenneth Frampton A Genealogy of Modern Architecture Lars Müller Publishers 2015/2016
-Fil M. Hearn Ideas that Shape Buildings The MIT Press 2003
-Anthony Radford, Selen Morkoç, Amit Srivastava The Elements of Modern Architecture. Understanding Contemporary Buildings. Thames & Hudson 2015
-Bruno Zevi Mimarlığı Görebilmek Daimon 2015
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Seminer ve tartışma temelli bir derstir. Haftalık sınıf içi tartışmalar okumalara, belirli bir tema ve durum analizleri üzerine araştırmaya dayandırılır. Görsel, yazınsal ve işitsel materyal (ilgili belgeler, makaleler, görseller, filmler ve müzik) derslere/tartışmalara eşlik eder. Öğrencilerden kendi tasarım fikirlerini bir tema üzerine kurgulanmış konsept tasarım aracılığı ile oluşturmaları beklenir. Bu kapsamda öğrencilerin görsel ve sözlü sunuşları yapabilmeleri için yazılı rapor teslimi beklenir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %20 |
Durum Analizi | 1 | %20 |
Proje | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 4 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 2 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |