Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Aydınlatma ve Işığın İnsan Üzerindeki Etkisi | INAR 378 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Günışığı stratejilerini anlamak |
2. Gün ışığının insan psikolojisi ve fizyolojisi üzerindeki önemini anlama. |
3. günışığı kullanımını olumlu ve olumsuz olarak etkileyen faktörlerin farkına varmak |
4. Gerçek mekânlarda yapılan teknik gözlemlerle gün ışığı kullanımını belgeler ve yorumlar. |
5. Gün ışığı kullanımına dair özgün bir konu üzerine araştırma yapar ve akademik olarak raporlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin, özellikle doğal ışık kullanımı ve kalitesi konusunda farkındalık yaratması amaçlanmaktadır.. Öğrenciler doğal aydınlatma tasarımı hakkında gerekli bilgileri edinmektedir. Farklı işlev ve alanlar için doğru aydınlatma düzenini belirlemek, Doğal aydınlatma tasarımının temel prensiplerini anlamak ve doğal ışığı doğru biçimde kullanma farkındalığına varmak bu dersin kapsamıdır. günışığının psikolojik ve fizyolojik etkisinin önemi bu derste vurgulanmaktadır. Teknik geziler ile binalardaki günışığı kullanımı tartışılıp günışığı kullanım okumaları binalar özelinde yapılıp değerlendirilir.
Öğrencilerin, doğal aydınlatma yaklaşımına ilişkin kapsamlı bir akademik araştırma yapmaları beklenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş |
2 | Aydınlatmanın temelleri |
4 | Doğal Aydınlatma Prensipleri |
5 | Doğal Aydınlatma Yöntemleri |
6 | Doğal Aydınlatma Yöntemleri 2 |
7 | Doğal Aydınlatmanın insan üzerindeki psikolojik ve fizyolojik etkileri |
8 | Doğal Aydınlatmanın ikullanımı (işlevsel ve sembolik) |
9 | Teknik Gezi |
10 | Teknik Gezi |
11 | Ara sınav Teslimi |
12 | Araştırma Teknikleri |
13 | Seçilen araştırma konularının tartışılması |
14 | Araştırma konularının tartışılması |
|
Kaynaklar: |
Derek Phillips Daylighting: Natural Light in Architecture Architectural Press, 2004 ISBN 0750663235 |
|
Diğer Kaynaklar: |
M.David Egan Concepts in Architectural Lighting McGraw-Hill Inc. 1983 0-07-019054-2
M.David Egan, Victor W. Olgyay Architectural lighting McGraw-Hill Inc. 2002 0-07-020587-6
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders.
Teorik bilgiler ders saatlerinde verilecektir.
Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım - Sunuş
2. Tartışma - Buluş
3. Örnek Olay - Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret)
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ders Katılımı | 1 | %25 |
Dönem Ödevi | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 4 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 4 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |