PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ütopya/Distopya/Heterotopya MekanlarıARCH 4173 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Ütopya/Distopya/Heteretopya kavramlarının tanımlanması
2. 2. Yeni/eleştirel/heterojen yaşam alanlarının yapılarının kavramsallaştırılması
3. 3. Mimari mekanı tanımlayan ilgili temalardaki metinlerin analizi
4. 4. Eleştirel düşünce becerisini geliştirme
5. 5. Felsefi ve sanatsal metinleri/görselleri okuma ve yorumlama becerisini geliştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders öğrencilere ütopya/distopya/heterotopya kavramlarının ne olduğu ve onların mimari mekân ile olan kavramsal ilişkisini tanıtır. Ders kapsamında, seçilen metinlerin ve görsel materyallerin okunması yoluyla, ütopya/distopya/heterotopya kavramlarının temsili ve ifadesi için hangi mimari mekân elemanlarının kullanıldığı incelenmektedir. Bu ders, mevcut kentsel yaşamı anlamak için, yeni/ eleştirel/ heterojen yaşam modellerinin inşasında ütopya/ distopya/ heterotopya kavramlarının rolünün ne olduğu araştırmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında, üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Ütopya/Distopya/Heteretopya kavramlarının tanımları
3Ütopya Mekanları
4Ütopya Mekanları
5Ütopya Mekanları
6Distopya Mekanları
7İnceleme ve Değerlendirme
8Distopya Mekanları
9Distopya Mekanları
10Distopya Mekanları
11Heterotopya Mekanları
12Heterotopya Mekanları
13Heterotopya Mekanları
14Final Değerlendirmeleri
 
Kaynaklar:
Thomas More, Utopia, Createspace Independent Publis, 2017(1516), 978-1512093384 Francis Bacon, New Atlantis, Createspace Independent Publish, 2012 (1627), 978-1475217476 William Morris, News from Nowhere, Createspace Independent Publish, 2018 (1892), 978-1983886966 H. G. Wells, Time Machine, Createspace Independent Publish, 2017 (1895), 978-1505852592 Manfredo Tafuri, Architecture and Utopia, Design and Capitalist Development, MIT Press, 1976, 978-0-262-70020-7 Yevgeny Zamyatin, We, Penguin Books, 1993 (1921), 978-0140185850 Aldous Huxley, Brave New World, Pearson Education, 2011 (1932), 978-1408274354 George Orwell, 1984, Signet Classics, 1961 (1948), 978-0451524935 Kevin Hetherington, Badlands of Modernity, Routledge, 1997, 978-0415114707
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Seminer ve tartışma temelli bir derstir. Açıklama ve yorumlama derste tanımlanan metinlere dayalı yapılır. Görsel, yazınsal ve işitsel materyal (ilgili belgeler, makaleler, görseller, filmler ve müzik) derslere/tartışmalara eşlik eder. Derse katılım ödev olarak verilen tanımlanmış okumalarla ilişkili eleştirel metinlerle ve öğrencilerin ders sırasındaki soruları/yorumları ile teşvik edilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%30
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.3
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.4
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.2
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.1
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3