Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kültür Mirasının Ölçülmesi ve Belgelenmesi | ARCH 416 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kültürel mirasın farklı ölçme tekniklerini anlama |
2. Kültürel mirasın araştırılması ve belgelenmesi ile ilgili yenilikler hakkında eleştirel fikir sahibi olmak |
3. Ölçme ve belgeleme yöntemlerinin eski ve artıları hakkında donanımlı olmak |
4. Tarihi yapılar için uygun ölçme ve belgeleme yöntemini seçebilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 316 |
|
Dersin Tanımı:
Mimari koruma konusunda rölövenin amaçları ve sistematik işlemleri hakkında bilgi üretmek; son zamanlarda kültürel mirasa uygulanan fotogrametrik, optik ve elektronik ekipmanlarla rölöve ile ilgili bir deney platformu sağlamak; tarihi yapılardan toplanan verilerin kaydedilmesi için kullanılan farklı yöntemlerin eleştirel bir değerlendirmesini yapmak. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin İçeriği, Yöntemleri, Amaçları ve Gereksinimlerinin Sunumu |
2 | Kültürel Mirasın Araştırılmasına Giriş |
3 | Kültürel Mirasın Belgelenmesine Giriş |
4 | Fotogrametri - 1 "Mimari Fotogrametri" |
5 | Mimari Fotogrametri Örneklemesi |
6 | Fotogrametri - 2 "Topografik Haritalama, Mühendislik ve İmalatta Fotogrametri" |
7 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Optik Araçlar” |
8 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Elektronik Araçlar” |
9 | 3B Lazer Tarama Örneklemesi |
10 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Sayısal Araçlar” |
11 | Kentsel / Kırsal Koruma Alanları ve Kültürel Peyzajın Araştırılması |
12 | Kültürel Mirasın Kaydedilmesi ve İzlenmesi için “Coğrafi Bilgi Sistemleri” |
13 | Kültürel Miras içi "Mobil Uygulamalar" |
14 | Tarihi Yapılarda “Tahribatsız Tanı Yöntemleri” |
|
Kaynaklar: |
None. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Robin Letellier, Werner Schmid and François LeBlanc (eds). (2007). Recording, Documentation, and Information Management for the Conservation of Heritage Places: Guiding Principles. Getty Conservation Institute
2. Efstratios Stylianidis and Fabio Remondino (eds). (2016). 3D Recording, Documentation and Management of Cultural Heritage. Whittles Publishing / CIPA |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımları ile birlikte, öğrencilere haftalar için verilen okumalarla ilgili sınıf tartışmalarına teşvik eden bir derstir. Dönem boyunca, öğrenciler ayrıca kültürel mirasın araştırılması ve belgelenmesi için farklı araçları tecrübe ederler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %20 |
Proje | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |