Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tarihi Çevre Kavramına Giriş | ARCH 317 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tarihi çevre kavramlarını ve sorunlarını tanımak |
2. Tarihi çevrelerin farklı karakterlerini bilmek |
3. Tarihi çevrelerin korunmasını anlamak |
4. Koruma ile ilgili güncel eğilimleri takip etmek |
5. Koruma konularına bütüncül yaklaşım göstermek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH 315, ARCH 316 |
|
Dersin Tanımı:
Kültürel mirasın korunması kapsamında bir seçmeli ders olarak müfredatta yer alan bu derste, tarihi çevre kavramı ve kentsel koruma, kentsel arkeoloji, arkeolojik alanlar, kültürel peyzaj, tarihi kasaba ve köyler, kırsal miras, yirminci yüzyıl yerleşkeleri, tarihi çevrede yeni tasarım, kültürel miras yönetimi konuları incelenecek ve tartışılacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Tarihi Çevre Tanımları ve İçeriği |
2 | Kentsel Koruma (I): Kavram, Tanımlar |
3 | Kentsel Koruma (II): Araçlar, Yönetmelikler, Kuruluşlar |
4 | Kentsel Arkeoloji / Çok Katmanlı Kentler |
5 | Arkeolojik Alanlar |
6 | Kültürel Peyzaj |
7 | Tarihi Küçük ve Orta Ölçekli Kentsel Yerleşimler |
8 | Kırsal Miras |
9 | Tarihi Yavaş Kentler |
10 | Yirminci Yüzyıl Yerleşkeleri |
11 | Tarihi Çevrede Yeni Tasarım |
12 | Kültürel Miras Yönetimi |
13 | Dünya Miras Alanları |
14 | Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
1. Cohen, N., Urban Conservation, MIT Press, 1999.
2. Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, 2017.
3. Erder, C., Tarihi Çevre Algısı, YEM, 2019. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Feilden, B. M., Jokilehto, J., Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, 1998.
2. Jokilehto, J., A History of Architectural Conservation, Butterworth-Heinemann, 2002.
3. Strike, J., Architecture in Conservation-Managing Development at Historic Sites, Routledge, 1994.
4. Longstreth, R., Cultural Landscapes: Balancing Nature and Heritage in Preservation Practice, Univ Of Minnesota Press, 2008.
5. Grenville, J., Managing the Historic Rural Landscape (Issues in Heritage Management), Routledge, 1999.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders konu anlatımlı ve tartışmalı olarak planlanmıştır. Her hafta tarihi çevre kavramlarından birisine ayrılmıştır. Ders sırasında temel bilgiler önde gelen örnek alanlarla birlikte verilir ve öğrencilerin konuyu irdelemesi beklenir. Ders esnasında sınıf katılımı teşvik edilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |