PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tarihi Çevre Kavramına GirişARCH 3173 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tarihi çevre kavramlarını ve sorunlarını tanımak
2. Tarihi çevrelerin farklı karakterlerini bilmek
3. Tarihi çevrelerin korunmasını anlamak
4. Koruma ile ilgili güncel eğilimleri takip etmek
5. Koruma konularına bütüncül yaklaşım göstermek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH 315, ARCH 316
 
Dersin Tanımı:

Kültürel mirasın korunması kapsamında bir seçmeli ders olarak müfredatta yer alan bu derste, tarihi çevre kavramı ve kentsel koruma, kentsel arkeoloji, arkeolojik alanlar, kültürel peyzaj, tarihi kasaba ve köyler, kırsal miras, yirminci yüzyıl yerleşkeleri, tarihi çevrede yeni tasarım, kültürel miras yönetimi konuları incelenecek ve tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Tarihi Çevre Tanımları ve İçeriği
2Kentsel Koruma (I): Kavram, Tanımlar
3Kentsel Koruma (II): Araçlar, Yönetmelikler, Kuruluşlar
4Kentsel Arkeoloji / Çok Katmanlı Kentler
5Arkeolojik Alanlar
6Kültürel Peyzaj
7Tarihi Küçük ve Orta Ölçekli Kentsel Yerleşimler
8Kırsal Miras
9Tarihi Yavaş Kentler
10Yirminci Yüzyıl Yerleşkeleri
11Tarihi Çevrede Yeni Tasarım
12Kültürel Miras Yönetimi
13Dünya Miras Alanları
14Değerlendirme
 
Kaynaklar:
1. Cohen, N., Urban Conservation, MIT Press, 1999. 2. Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, 2017. 3. Erder, C., Tarihi Çevre Algısı, YEM, 2019.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Feilden, B. M., Jokilehto, J., Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, 1998. 2. Jokilehto, J., A History of Architectural Conservation, Butterworth-Heinemann, 2002. 3. Strike, J., Architecture in Conservation-Managing Development at Historic Sites, Routledge, 1994. 4. Longstreth, R., Cultural Landscapes: Balancing Nature and Heritage in Preservation Practice, Univ Of Minnesota Press, 2008. 5. Grenville, J., Managing the Historic Rural Landscape (Issues in Heritage Management), Routledge, 1999.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders konu anlatımlı ve tartışmalı olarak planlanmıştır. Her hafta tarihi çevre kavramlarından birisine ayrılmıştır. Ders sırasında temel bilgiler önde gelen örnek alanlarla birlikte verilir ve öğrencilerin konuyu irdelemesi beklenir. Ders esnasında sınıf katılımı teşvik edilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi (Araştırma)1%30
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.1
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.3
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.3
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.0
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.2
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.3