Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bölge Planlama Ekonomisi | CRP 378 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mekânsal yapının teorik boyutunu açıklamak |
2. Plancılar için gerekli olan ekonomik analiz becerilerini geliştirmek |
3. Bölgesel ekonomik gelişmeleri ve politikaları yorumlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, planlama öğrencilerine bölgesel ekonomilerin sorunlarını ve bu sorunların analiz yöntemlerini tanıtmak amacıyla bölgesel ekonomi çalışmalarını sunmaktadır. Doğal kaynakların, ekonomik tabanın, sanayi kuruluşlarının konumlarının ve bölgesel büyüme ile kalkınmayı belirleyen faktörlerin rolleri ele alınacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Bölgesel Ekonomi Nedir? Teori ve Bilim |
2 | Neoklasik Bölgesel Büyüme Teorileri |
3 | Yer Seçimi (Lokasyon) Teorileri |
4 | Yeni Bölgesel Büyüme Teorileri |
5 | Mekânsal Gelişme Teorileri |
6 | Bir Bölgenin Ekonomik Tabanı |
7 | Yığılma (Aglomerasyon) ve Dağılma Ekonomileri – I |
8 | Yığılma (Aglomerasyon) ve Dağılma Ekonomileri – II |
9 | Bölgesel ve Bölgelerarası Girdi-Çıktı Modelleri |
10 | Sosyal Hesap Matrisi: Çevresel ve Sosyal Çarpanlar |
11 | Bölgesel Rekabet Gücü – Rekabetin Faktörleri ve Göstergeleri |
12 | Bölgesel Yakınsama ve Uzaklaşma (Sapma) |
13 | Bölgesel Ekonomi Analitiği – Shift Share Analizi |
14 | Bölgesel Ekonomi Analitiği – Endeksler: Farklılık Endeksi, Lorenz Eğrisi/Gini Katsayısı, Yerelleşme, Uzmanlaşma, Çeşitlenme |
|
Kaynaklar: |
Peter Nijkamp Handbook of Urban and Regional Economics. Vol. 1 Regional Economics Elsevier Science Publishers 1986
Philip McCann Urban and Regional Economics Oxford University Press 2001 9780198776451
Roberta Capello and Peter Nijkamp Handbook of Regional Growth and Development Theories Edward Elgar Publishing 2009 978 1 84720 506 3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Bu ders, laboratuvar veya stüdyo temelli uygulamalı çalışmaları içermemektedir.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, bir dizi ders anlatımı şeklinde organize edilmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 1 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 1 |