PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilişsel Tasarım Sürecini AnlamakINAR 2953 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tasarım Bilgisini keşfetmek
2. Düşünme, öğrenme, tasarlama yöntemlerini anlamak
3. Kişisel tasarım sürecini keşfetmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

"Bilişsel Tasarım Sürecini Anlamak" dersi, bilişsel bilim ve iç mimarinin kesişimini inceleyerek, bilişsel süreçlerin yapılı çevrelerdeki mekansal algıyı, kullanıcı davranışını ve çevresel deneyimleri nasıl şekillendirdiğini araştırır. Teorik çalışmalar, tasarım analizleri ve pratik uygulamalar sayesinde öğrenciler mekansal biliş, yön bulma, çevre psikolojisi ve kullanıcı merkezli tasarım ilkelerinin altında yatan bilişsel mekanizmalar hakkında fikir sahibi olacaklardır. Öğrenciler tasarımın bilişsel yönlerini anlayarak sezgisel, erişilebilir ve insan refahına yardımcı olan iç mekanlar yaratmayı öğreneceklerdir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilişse Giriş
2Temel Kavramlar ve Süreçler
3Algı ve Dikkat
4Bellek ve Öğrenme
5Problem Çözme ve Karar verme
6Zihinsel Modeller ve Conseptsel Modeller
7Kullanılabilirlik ve Kullanıcı deneyimi
8Bilişsel Ergonomi ve Tasarımda Insan Faktörü
9Çok Modlu Arayüzler için Bilişsel Tasarım
10Duyusal Tasarım ve Deneyim
11Tasarımda Bilişsel taraflılık
12Duygusal Tasarım ve Cevap
13Çeşitlilik için Tasarlamak
14Teknoloji ve Gelecek Trendler
 
Kaynaklar:
Dr. Gökçe ATAKAN, Ders Notları, yayınlanmamış.
 
Diğer Kaynaklar:
Robert L. Solso ,Otto H. MacLin, M. Kimberly MacLin - Cognitive Psychology (8th Edition) - Pearson - 2007 Bryan Lawson - What Designers Know - Elsevier - 2004 Bryan Lawson - How Designers Think - Elsevier - 2005
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim Yöntemleri 1. Anlatım-Sunuş 2. Tartışma-Buluş Öğretim Teknikleri: 1. Gösterim 2. Altı Şapka Düşünme Tekniği 3. Altı Ayakkabı Uygulama Tekniği
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Test/Quiz/Kısa Sınav4%20
Proje1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.3
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.1
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme1
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.0
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.4
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.0
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme0
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.1