Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İklime Dayalı Mimari Tasarım | ARCH 357 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Pasif tasarım ilkelerini kullanarak bir binaya ısıtma / soğutma sistemi tasarlar. |
2. İklimsel bağlamına uygun bina tasarlar. |
3. İklimsel tasarım ilkelerine dayalı olarak yapı bileşenlerini tasarımlarında kullanır. |
4. alan çalışmaları aracılığıyla özgün sistemler tasarlar |
5. Uygun yenilenebilir enerji sistemlerini eş zamanlı olarak kullanır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH 243 |
|
Dersin Tanımı:
Enerji, iklim ve tasarım ilişkisi, makroiklim ve mikro iklim, doğal, yenilenebilir ve temiz enerji kaynakları, pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, bina bileşenlerinin ısıl tepkisi, bina içi ve dışı rüzgar ve hava hareketi, enerji verimli bina ve kentsel tasarım parametreleri , bu dersin içeriğinde yer almaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında fiziksel çevre denetime ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | enerji, iklim ve tasarım / dönem ödevi hakkında bilgi verme |
2 | doğal enerji kaynakları, yenilenebilir ve temiz enerji |
3 | Makro iklim ve mikro iklim |
4 | Arsa özellikleri: topografya, bitki örtüsü, toprak |
5 | bina bileşenlerinin termofiziksel özellikleri termal kütle, ısı transferi ve dağıtımı, termal kontrol |
6 | pasif güneş tasarımı; pasif ısıtma ve soğutma prensipleri |
7 | Binanın içinde ve dışında rüzgar etkisi ve hava hareketi |
8 | Isıl Konfor |
9 | Biyoklimatik tasarım parametreleri - yerel mimari |
10 | İklim ile tasarım - bina ölçeğinde örnekler |
11 | İklimle tasarım - kentsel ölçekte örnekler |
12 | İklim örnek çalışmaları ile tasarım / dönem ödevi sunumu-1 |
13 | İklim örnek çalışmaları ile tasarım / dönem ödevi sunumu-2 |
14 | İklim örnek çalışmaları ile tasarım / dönem ödevi sunumu-3 |
|
Kaynaklar: |
Lewis, J.O., Goulding, J., Steemers, T. Energy in Architecture: European Passive Solar Handbook, Batsford Ltd., 1992
Olgyay,V Design with Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, John W_ley&Sons Inc., 2001
Commission of the European Communities, Solar Architecture in Europe: Design, Performance and Evaluation, Prism Press, 1991
Gauzin-Müller, D. Sustainable Architecture and Urbanism: Design, Construction, Examples, Birkhäuser Basel, 1st edition, 2002
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. Teorik bilgiler ders saatlerinde verilecektir. İklimsel tasarım alternatifleriyle ilgili şematik çizimler bekleniyor. Ev ödevi: iklimsel tasarım alternatifleri. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 2 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 0 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 2 |