Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Fikirlere Biçim Vermek | INAR 385 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimarlık teorisi ve pratiğiyle anlamlı bir şekilde ilgilenmelerini sağlayacak eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek |
2. Mimari kavramları eleştirel bir şekilde değerlendirme, tasarım ilkelerini analiz etme ve kendi mimari felsefelerini ifade etme yeteneğini geliştirmek. |
3. Karmaşık mimari kavramlarda gezinmek ve mimarlık alanında devam eden söyleme düşünceli bir şekilde katkıda bulunmak için bilgi ve analitik becerilerle donatılmış olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Mimarlık teorisi ve pratiğini destekleyen felsefi temellerin kapsamlı bir incelemesidir. tarih boyunca mimari söylemi şekillendiren zengin fikir dokusunu keşfedecekler. Öğrenciler her hafta temel felsefi kavramları ve bunların mimarlıkla olan ilgisini inceleyecek, aynı zamanda bu fikirleri tasarımlarında somutlaştıran etkili mimarların eserlerini analiz edecekler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mimarlık Kuramına Giriş ve Felsefi Temeller |
2 | Mimarlık Felsefesinin Tarihsel Gelişimi |
3 | Mekan ve Yer Kuramları |
4 | Etik ve İçmimarlık |
5 | İçmimarlık ve Estetik |
6 | Teknoloji Felsefesi |
7 | Kentsel ve Çevresel Felsefeler |
8 | Anı, Kimlik ve Mimarlık |
9 | Politik Felsefe ve Mimarlık |
10 | Mimarlığın Fenomenolojisi |
11 | Eleştiri Kuramı ve Mimari Eleştiri |
12 | Posthüman Mimarlık ve Yapay Zeka |
13 | Tasarım Felsefesi ve Yaratıcılık |
14 | Kavramsal Tasarım Atölyesi: Felsefeden Mekana |
|
Kaynaklar: |
Dr. Gökçe ATAKAN, Konu Anlatımları ve Sunusu, Yayınlanmamış |
|
Diğer Kaynaklar: |
The Ten Books of Architecture by Vitruvius.
"The Poetics of Space" by Gaston Bachelard
"Philosophy and Architecture," edited by Armen T. Marsoobian and John Ryder
"Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition" by Sigfried Giedion
Towards a New Architecture by Le Corbusier.
The Architecture of Happiness-—by Alain de Botton
"The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses" by Juhani Pallasmaa
Thinking Architecture by Peter Zumthor.
"A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction" by Christopher Alexander et al.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Tartışmalı Anlatım
Soru-cevap
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sunum | 4 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 1 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 1 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 2 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |