Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mimarlıkta Araştırmanın Temelleri | INAR 390 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını tanımlar. |
2. Araştırma problemi oluşturabilir. |
3. Literatür taraması yapabilir. |
4. Araştırma yöntemlerini ayırt edebilir ve uygun olanı seçebilir. |
5. Etik kurallara uygun şekilde veri toplayabilir ve analiz yapabilir. |
6. APA gibi akademik yazım kurallarına uygun rapor hazırlayabilir. |
7. Araştırma bulgularını etkili bir şekilde sunabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mimarlık alanında akademik araştırmanın temel kavram ve yöntemlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin bilimsel düşünce sistematiğini kavramaları, araştırma problemleri geliştirebilmeleri, literatür taraması yapabilmeleri, uygun araştırma yöntemlerini seçmeleri ve akademik yazım kurallarına uygun olarak rapor hazırlayabilmeleri hedeflenmektedir. Ders kapsamında ayrıca etik ilkeler, veri toplama teknikleri ve araştırma sunumu konuları da ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretici yapay zekâ araçları (örneğin ChatGPT, DALL·E, Copilot vb.) yalnızca literatür araştırması, fikir geliştirme ve yazım sürecine destek olmak amacıyla sınırlı ve etik kurallar çerçevesinde kullanılabilir. Öğrencilerin yapay zekâ destekli içerikleri doğru şekilde kaynak göstermeleri ve özgünlükten ödün vermemeleri beklenmektedir. Tüm çalışmalar, akademik dürüstlük ilkelerine uygun şekilde değerlendirilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı |
2 | Bilimsel Düşünme ve Araştırmanın Aşamaları |
3 | Araştırma Problemi ve Hipotez Geliştirme |
4 | Literatür Taraması Yöntemleri |
5 | Araştırma Türleri: Nitel, Nicel, Karma |
6 | Veri Toplama Teknikleri: Gözlem, Anket, Görüşme |
7 | Örneklem Seçimi ve Veri Analizi Giriş |
8 | Ara Proje |
9 | Etik Kurallar ve Akademik Dürüstlük |
10 | Veri Analizi Yöntemleri |
11 | APA Yazım Kuralları |
12 | Raporlama Teknikleri |
13 | Sunum Hazırlama |
14 | Öğrenci Sunumları ve Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders teorik anlatım, örnek incelemeleri, grup çalışmaları ve bireysel projeler yoluyla yürütülür. Öğrencilerin derse aktif katılımı ve haftalık okumaları zamanında yapması beklenir. Araştırma etiği ve akademik dürüstlük dersin temel ilkeleri arasındadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Durum Analizi | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Bonus | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 0 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 4 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 2 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 0 |