Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamusal Alanların Kullanımı | INAR 371 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kamusal düzlem ve kamusal alan kavramlarının anlaşılması |
2. Kamusal alanda birey ve toplulukların davranış biçimleriyle ilgili bilgi sahibi olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders kamusal alanlarla ilgili bir tartışma yürütmek ve bu bağlamda teoride yürüyen kamusal alan tartışmasıyla ilgili temel terimler ve terminolojinin anlaşılmasını amaçlamaktadır. Aynı zamanda, yüzyıllardır süregiden bu tartışmada yer almış önemli isimlerin bilinir, tartışmaya koydukları katkıların anlaşılır olması amaçlanmaktadır.
Kamusal alan Şehir Planlama ve Kentsel Tasarım disiplinlerinde çok tartışılmaktadır. Ders kapsamında verilen bilgilerle İç Mimarlık öğrencilerinin de bu tartışmaya ortak olmaları ve bu tartışmada geçen kavramlarla ve edindikleri bilgilerle kamusal iç mekanları düşünmeleri ve yeniden keşfetmeleri beklenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, ChatGPT veya DALL·E gibi yapay zeka araçlarını kullanarak biçimsel fikirler veya konsept tasarım önerileri üretebilirler. Bu fikirler Rhino ortamında modellenebilir ve yaratıcı keşifler desteklenebilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş. Kamusal alanlarla ilgil genel bilgiler. |
2 | Kamusal ve özel alan. Richard Sennett: Kamusal alan. |
3 | Tarihte kamusal alan. "Lewis Mumford: Antik kent" |
4 | Kamusal alan ve kent. "Camillo Sitte: Yapıtlar ve Meydanlar" |
5 | Kamusal alan ve kent. "J.B. Jackson: Sokağın keşfi" |
6 | Kentsel kamusal alanların araştırılması |
7 | Kamusal alan ve kent. "Jane Jacobs: Kaldırımların kullanımı" |
8 | Kamusal alan ve kent. "Kent mimarisi ve kent mobilyası" |
9 | Kamusal alan ve kent. "J.B. Jackson: Amerikan kamusal mekan" |
10 | Kamusal iç mekanlar-1. "William H. Whyte: Küçük kentsel alanların sosyal yaşantısı" |
11 | Kamusal iç mekanlar-2. "William H. Whyte: Küçük kentsel alanların sosyal yaşantısı" |
12 | Kamusal iç mekanlar-3 "Neil Harris: Lobilerle yaşamak" |
13 | Kamusal iç mekanlar-4 "Neil Harris: Alışveriş merkezinde boşluğa düşmek" |
14 | FİNAL PROJESİ KRİTİĞİ - POSTER SUNUMU |
|
Kaynaklar: |
* Glazer, N., & Lilla, M. (Eds.). (1987). The public face of architecture: Civic culture and public spaces. Simon and Schuster. Chicago.
* Madanipour, Ali (2003). Public and Private Spaces of the City. Routledge.
* Carmona, M. (2021). Public places urban spaces: The dimensions of urban design. Routledge. Chicago. |
|
Diğer Kaynaklar: |
www.pps.org - Project for Public Spaces |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Derste kentsel kamusal alan tartışmasıyla teoriye önemli katkılar sunmuş isimlerin yazdıkları makale ve kitap bölümlerinin okunup, tartışılmaktadır. Ayrıca, öğrencilerden öğrendikleriyle ilgili küçük denemeler yazmaları beklenmektedir. Böylelikle, konunun ve konuya özel terim ve terminolojilerin teorik olarak anlaşılması hedeflenmektedir.
Diğer yandan kentsel kamusal alanların araştırılmasıyla ilgili yöntem ve tekniklerle ilgi bilgi verilmektedir. Öğrencilerin bir yandan da öğrendikleri teknik ve yöntemlerle deneysel bir perspektifle kamusal alan formlarına bakmaları ve teoride öğrenmiş oldukları kavramların pratik karşılıklarını sahada izlemeleri/görmeleri hedeflenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Alan Çalışması | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |