Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi | CENG 394 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu ders HCI temellerini anlama becerisi kazandırır. |
2. Bu ders etkileşimin temellerini anlama becerisi kazandırır. |
3. Bu ders insan faktörlerini, tasarım kurallarını ve yöntemlerini anlama becerisini kazandırır. |
4. Bu ders kullanılabilirlik yöntemlerini öğrenme becerisini kazandırır. |
5. Bu ders arayüz değerlendirme yöntemlerini uygulama becerisini kazandırır. |
6. Bu ders Kullanılabilirlik Mühendisliği Yaşam Döngüsünü öğrenme becerisini kazandırır. |
7. Bu ders gelişmiş Kullanıcı Arayüzü teknolojilerini anlama becerisini kazandırır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, İnsan-Bilgisayar Etkileşimi'nin (HCI) temellerine kapsamlı bir giriş sağlayarak, etkili dijital arayüzleri şekillendiren temel teorileri ve prensipleri incelemektedir. Öğrenciler, kullanılabilirlik kavramları ve eksiksiz Kullanılabilirlik Mühendisliği Yaşam Döngüsü hakkında pratik bilgi edinirken etkileşim tasarımı metodolojilerinde sağlam bir temel geliştireceklerdir. Müfredat, kullanıcı merkezli tasarım yaklaşımlarını ve bunların yazılım geliştirme süreçleriyle entegrasyonunu vurgulamaktadır. Uygulamalı etkinlikler aracılığıyla öğrenciler, grafiksel kullanıcı arayüzü tasarım tekniklerini öğrenecek, çeşitli arayüz değerlendirme yöntemlerini uygulayacak ve gelişmekte olan ileri arayüz teknolojilerini keşfedeceklerdir. Bu dersin sonunda öğrenciler, çeşitli dijital platformlarda sezgisel ve erişilebilir kullanıcı arayüzleri tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmek için gereken kritik becerilere sahip olacaklardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken Yapay Zeka tarafından oluşturulan içeriği, uygun atıf yapmadan veya eğitmenin izni olmadan kendi çalışması olarak sunmak yasaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş ve insan-bilgisayar etkileşimi |
2 | Kullanıcıları ve görevlerini anlama: Görev merkezli sistem tasarımı |
3 | Kullanıcıları ve görevlerini anlama: Görev merkezli sistem tasarımı |
4 | Kullanıcıyla Tasarım : Kullanıcı merkezli tasarım ve Prototipleme, Kullanıcılarla Arayüzlerin Değerlendirilmesi: Nitel Yöntemler |
5 | Kullanıcıyla Tasarım : Kullanıcı merkezli tasarım ve Prototipleme, Kullanıcılarla Arayüzlerin Değerlendirilmesi: Nitel Yöntemler |
6 | Görsel arayüzler tasarlamak ve oluşturmak: Günlük şeylerin psikolojisi |
7 | Görsel arayüzler tasarlamak ve oluşturmak: Ekran tasarımının ötesi |
8 | Laboratuvar ortamında HCI değerlendirmesi |
9 | Görsel arayüzler tasarlama ve oluşturma: Grafiksel ekran tasarımı |
10 | Görsel arayüzler tasarlama ve oluşturma: Visual Basic örnekleri |
11 | Tasarım İlkeleri: Tasarım ilkeleri ve kullanılabilirlik buluşsal yöntemleri |
12 | Tasarım İlkeleri: Tasarım ilkeleri ve kullanılabilirlik buluşsal yöntemleri |
13 | Tasarım İlkeleri: Tasarım ilkeleri ve kullanılabilirlik buluşsal yöntemleri |
14 | Gözden geçirme |
|
Kaynaklar: |
Ben Shneiderman and Catherine Plaisant Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (6th Edition) Pearson. 2018 0-321-53735-1 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, teorik dersler, uygulamalı atölyeler ve pratik ödevler kombinasyonu ile sunulacaktır. Dersler teorik temelleri kapsarken, atölyeler konseptlerin pratik uygulamasına odaklanacaktır. Tüm programlanan oturumlara katılım beklenmektedir. İBE becerilerinin geliştirilmesi için aktif katılım esastır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |