| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Mimarlar için Geometri | MATH 117 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. geometri ve mimarlık arasındaki bağlantıyı anlayacaklar |
| 2. temel geometrik formları çizebilecekler |
| 3. mimari elemanların şekli ve formu ile ilgili aynı dilde konuşabilecekler |
| 4. iki ve üç boyutlu geometrik formları kategorize edebilecekler |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlık öğrencilerine matematik, geometri ve mimari arasındaki karmaşık ilişkiyi anlamada yardımcı olacaktır. Temel geometrik formları ve çizim prensiplerini iki ve üç boyutlu olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin bu ilişkiler üzerine düşünmelerini sağlamak için, bu formların ve mimari örneklerin çizim alıştırmaları yapılır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Noktalar: Uzaklık ve orta nokta formülleri |
| 2 | İki değişkenli denklemlerin grafikleri: Kesim noktaları, simetri |
| 3 | Doğrular: Doğrunun eğimi, doğru çizimi, paralel doğrular, dik doğrular |
| 4 | Çemberler: Çember denkleminin standart formu, çember çizimi, çemberin kesim noktalarının bulunması |
| 5 | Düzlemler: Doğrular ve düzlemler |
| 6 | Alan: Kare, dikdörtgen, paralelkenar, üçgen, çemberin alanı, daire dilimi ve daire parçası |
| 7 | Konikler: Parabol, Elips, Hiperbol |
| 8 | Konikler: Parabol, Elips, Hiperbol |
| 9 | Konikler: Parabol, Elips, Hiperbol |
| 10 | Katı cisimlerin alan ve hacimleri: Prizma, piramit, silindir, koni, küre, küp |
| 11 | Işınsal geometri: Giriş, ışınsal olma durumları, perspektif olma durumları, dual olma prensibi |
| 12 | Işınsal geometri: Nokta ve doğruların temel özellikleri, Desargues teoremi ve Pappus teoremi |
| 13 | Işınsal geometri: Konikler, bir doğru ve konikin kesişimi, Desargues Konik teoremi |
| 14 | Uygulamalar |
| |
| Kaynaklar: |
| Pre-Calculus 10th Edition, Sullivan, Michael, Pearson 2015, ISBN13: 978-0321979070
Projective Geometry 2nd Edition, Springer 2003, ISBN13: 978-0387406237 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Geometry: Fundamental Concepts and Applications, Bass, Alan, Pearson 2007, ISBN13: 978-0321473318
Geometry: Schaum’s Outline 5thEdition, Thomas, Christopher & Rich, Barnett, McGraw-Hill Education 2012, ISBN13: 978-0071795405
Foundations of Projective Geometry, Hartshorne, Robin, Ishi Press 2009, ISBN13: 978-4871878371
Introduction to Projective Geometry, Wylie Jr., C. R. , Dover 2008, ISBN13: 978-0486468952 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Soru çözümü ve uygulamaları da içeren haftalık 3 saatlik sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. Final sınavına katılabilmek için en az %50 katılım şartı aranmaktadır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %20 |
| Final Sınavı | 1 | %50 |
| Ödev | 5 | %30 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 5 | 1,00 | 5,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 |
| 2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 2 |
| 3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
| 4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 |
| 6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| 7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 3 |
| 8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 4 |