Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Özel Hukuk Bilgisi I (Bşl.Hük./Kşl./Borç.H.) | ADA 111 | 1 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. öğrenciler, hukukun temel kavramları ve kurumları hakkında bilgi sahibi olur, |
2. hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt edebilir, hukuk sistemlerini ve her birinin özelliklerini sayabilir, kamu hukuku ve özel hukuk ayrımı ve karşılaştırması yapabilir |
3. gerçek ve tüzel kişilere dair temel kavramlar ve temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olur |
4. öğrenciler, borç kavramı, borcun kaynakları, borçların ifa edilmesi, ifa edilmemenin sonuçları ve sona ermesi hususlarında bilgi sahibi olur |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
öncelikle temel hukuksal kavramların incelendiği, devamında genel olarak kişiler hukuku ve borçlar hukuku konularının anlatıldığı bir derstir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Hukuk kuralı, hukuk sistemi, hukukun uygulanması açısından kaynaklar |
2 | Hukukun uygulanmasındaki temel ilkeler, hâkimin hukuk yaratması ve takdir yetkisi |
3 | Hak kavramı, hakların türleri, hakların edinilmesi ve kaybedilmesi, |
4 | Dürüstlük kuralı, hakkın kötüye kullanılması yasağı, iyiniyet |
5 | Kişiler hukuku temel kavramları, gerçek kişiler, kişiliğin başlangıcı ve kişiliğin sona ermesi |
6 | Gerçek kişinin hak ve fiil ehliyeti, fiil ehliyeti açısından kişilerin sınıflandırılması,kişinin adı, yerleşim yeri ve kişilik haklarının korunması |
7 | Tüzel kişilerin hak ve fiil ehliyeti genel hatları ile dernekler ve vakıflar |
8 | Özel hukukun temel alanlarından borçlar hukuku ve medeni hukuk ile ilişkisi ile borç kavramının temel özellikleri, borcun kaynakları |
9 | Sözleşmelerin kurulması, geçerlilik şartları ve geçersizliği |
10 | Haksız fiil (Unsurları), kusura dayanan sorumluluk, kusursuz sorumluluk, |
11 | Haksız fiilin hüküm ve sonuçları, Borçun ifası, ifanın konusu, ifa yer ve zamanı |
12 | borca aykırı davranış (Genel olarak türleri ve sonuçları) |
13 | Borcu sona erdiren nedenler (İfa, Kusursuz imkânsızlık, İbra |
14 | Borcu sona erdiren nedenler (Alacaklı ve borçlu sıfatlarının birleşmesi, Tecdit, Takas), Zamanaşımı |
|
Kaynaklar: |
Bilge Öztan, Medeni Hukukun Temel Kavramları, Turhan, 2017.
Turgut Akıntürk, Derya Ateş: Medeni Hukuk, Beta, 2017. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, yüz yüze yapılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 14 | 1,00 | 14,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Hukukun uygulanması, yorumlanması ve problem çözme yeteneklerini kazanır. | 4 |
2 | Uygulamada ortaya çıkan hukuki uyuşmazlıkların hukuki sebep ve hukuki sonuçlarını kavrayabilir. | 4 |
3 | Hukuki kavramlara hakim olarak, yargı kararlarına ulaşabilir, inceleyip anlayabilir, yorumlayarak değerlendirebilir. | 4 |
4 | Teorik derslere ek olarak farazi olaylardan hareket edilerek işlenen ve hukuki olayların çözümüne dayalı derslerden de faydalanarak temel hukuki problemleri çözme yeteneğine kavuşur. | 4 |
5 | Hukuk bilgisini, diğer sosyal bilimlerin hukuk ile kesişme noktalarını farkedebilir ve bilgisini bu alanlarda kullanabilir. | 4 |
6 | Adli hizmetler alanında, kendisinden beklenebilecek her türlü bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
7 | Hukuki alandaki bir çalışma yapabilmek için ulaşması gerekli kaynakları ve ulaşma yollarını bilir, kendi başına bağımsız olarak bir çalışma yürütebilir. | 4 |
8 | Hukuki alanda işbirliği içinde çalışabilmek bakımından gerekli donanıma sahiptir. | 3 |
9 | Sahip olduğu bir bilgiyi eleştirebilir, pozitif hukukun yanı sıra, olması gereken hukukla ilgili düşünce üretebilir. | 3 |
10 | Öğrenimi doğrudan adalet yardımcı hizmetlerinde yer alabilmesini sağlayacak nitelikte olup, lisans düzeyine geçmek bakımından da motivasyon sahibidir. | 4 |
11 | Hukukun toplum ihtiyaçlarına parelel olarak şekillendiğinin ve gelecekte de buna göre şekilleneceğinin farkında olarak, hukuk öğreniminin ömür boyu olduğunun bilincindedir. | 3 |
12 | Hukuki kavramları, yazılı ve sözlü olarak yerinde kullanır. | 3 |
13 | Temel hukuki problemlerde, uzman olan ve olmayan kişileri yönlendirebilir, onlarla tartışabilir ve düşüncelerini düzgün bir şekilde aktarabilir. | 0 |
14 | Genel düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | 4 |
15 | Bilişim ve bilgisayar kullanımı konusunda, hukuk alanının gerektirdiği her türlü bilgi ve beceriye sahiptir. | 0 |
16 | Demokratik alana ait bir hukuk öğrenimi görmekle, hukuk alanının özgürlükleri tanıma ve buna bağlı olarak anayasal temel prensiplerin ışığında faaiyet göstermesi ve gösterilmesi gerektiğinin farkındadır. | 0 |
17 | Ahlaksız ve dürüst olmayan bir hukukun var olamayacağını bildiği gibi, ahlak ve hukuk ilişkisinin düzeyi arttıkça hukuk alanının da bireyler lehine genişleyeceğinin bilincindedir. | 0 |
18 | Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | 4 |