| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Özel Hukuk Bilgisi I (Bşl.Hük./Kşl./Borç.H.) | ADA 111 | 1 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. öğrenciler, hukukun temel kavramları ve kurumları hakkında bilgi sahibi olur, |
| 2. hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt edebilir, hukuk sistemlerini ve her birinin özelliklerini sayabilir, kamu hukuku ve özel hukuk ayrımı ve karşılaştırması yapabilir |
| 3. gerçek ve tüzel kişilere dair temel kavramlar ve temel ilkeler hakkında bilgi sahibi olur |
| 4. öğrenciler, borç kavramı, borcun kaynakları, borçların ifa edilmesi, ifa edilmemenin sonuçları ve sona ermesi hususlarında bilgi sahibi olur |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
öncelikle temel hukuksal kavramların incelendiği, devamında genel olarak kişiler hukuku ve borçlar hukuku konularının anlatıldığı bir derstir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Hukuk kuralı, hukuk sistemi, hukukun uygulanması açısından kaynaklar |
| 2 | Hukukun uygulanmasındaki temel ilkeler, hâkimin hukuk yaratması ve takdir yetkisi |
| 3 | Hak kavramı, hakların türleri, hakların edinilmesi ve kaybedilmesi, |
| 4 | Dürüstlük kuralı, hakkın kötüye kullanılması yasağı, iyiniyet |
| 5 | Kişiler hukuku temel kavramları, gerçek kişiler, kişiliğin başlangıcı ve kişiliğin sona ermesi |
| 6 | Gerçek kişinin hak ve fiil ehliyeti, fiil ehliyeti açısından kişilerin sınıflandırılması,kişinin adı, yerleşim yeri ve kişilik haklarının korunması |
| 7 | Tüzel kişilerin hak ve fiil ehliyeti genel hatları ile dernekler ve vakıflar |
| 8 | Özel hukukun temel alanlarından borçlar hukuku ve medeni hukuk ile ilişkisi ile borç kavramının temel özellikleri, borcun kaynakları |
| 9 | Sözleşmelerin kurulması, geçerlilik şartları ve geçersizliği |
| 10 | Haksız fiil (Unsurları), kusura dayanan sorumluluk, kusursuz sorumluluk, |
| 11 | Haksız fiilin hüküm ve sonuçları, Borçun ifası, ifanın konusu, ifa yer ve zamanı |
| 12 | borca aykırı davranış (Genel olarak türleri ve sonuçları) |
| 13 | Borcu sona erdiren nedenler (İfa, Kusursuz imkânsızlık, İbra |
| 14 | Borcu sona erdiren nedenler (Alacaklı ve borçlu sıfatlarının birleşmesi, Tecdit, Takas), Zamanaşımı |
| |
| Kaynaklar: |
| Bilge Öztan, Medeni Hukukun Temel Kavramları, Turhan, 2017.
Turgut Akıntürk, Derya Ateş: Medeni Hukuk, Beta, 2017. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders anlatımı, yüz yüze yapılmaktadır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %70 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Hukukun uygulanması, yorumlanması ve problem çözme yeteneklerini kazanır. | 4 |
| 2 | Uygulamada ortaya çıkan hukuki uyuşmazlıkların hukuki sebep ve hukuki sonuçlarını kavrayabilir. | 4 |
| 3 | Hukuki kavramlara hakim olarak, yargı kararlarına ulaşabilir, inceleyip anlayabilir, yorumlayarak değerlendirebilir. | 4 |
| 4 | Teorik derslere ek olarak farazi olaylardan hareket edilerek işlenen ve hukuki olayların çözümüne dayalı derslerden de faydalanarak temel hukuki problemleri çözme yeteneğine kavuşur. | 4 |
| 5 | Hukuk bilgisini, diğer sosyal bilimlerin hukuk ile kesişme noktalarını farkedebilir ve bilgisini bu alanlarda kullanabilir. | 4 |
| 6 | Adli hizmetler alanında, kendisinden beklenebilecek her türlü bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
| 7 | Hukuki alandaki bir çalışma yapabilmek için ulaşması gerekli kaynakları ve ulaşma yollarını bilir, kendi başına bağımsız olarak bir çalışma yürütebilir. | 4 |
| 8 | Hukuki alanda işbirliği içinde çalışabilmek bakımından gerekli donanıma sahiptir. | 3 |
| 9 | Sahip olduğu bir bilgiyi eleştirebilir, pozitif hukukun yanı sıra, olması gereken hukukla ilgili düşünce üretebilir. | 3 |
| 10 | Öğrenimi doğrudan adalet yardımcı hizmetlerinde yer alabilmesini sağlayacak nitelikte olup, lisans düzeyine geçmek bakımından da motivasyon sahibidir. | 4 |
| 11 | Hukukun toplum ihtiyaçlarına parelel olarak şekillendiğinin ve gelecekte de buna göre şekilleneceğinin farkında olarak, hukuk öğreniminin ömür boyu olduğunun bilincindedir. | 3 |
| 12 | Hukuki kavramları, yazılı ve sözlü olarak yerinde kullanır. | 3 |
| 13 | Temel hukuki problemlerde, uzman olan ve olmayan kişileri yönlendirebilir, onlarla tartışabilir ve düşüncelerini düzgün bir şekilde aktarabilir. | 0 |
| 14 | Genel düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | 4 |
| 15 | Bilişim ve bilgisayar kullanımı konusunda, hukuk alanının gerektirdiği her türlü bilgi ve beceriye sahiptir. | 0 |
| 16 | Demokratik alana ait bir hukuk öğrenimi görmekle, hukuk alanının özgürlükleri tanıma ve buna bağlı olarak anayasal temel prensiplerin ışığında faaiyet göstermesi ve gösterilmesi gerektiğinin farkındadır. | 0 |
| 17 | Ahlaksız ve dürüst olmayan bir hukukun var olamayacağını bildiği gibi, ahlak ve hukuk ilişkisinin düzeyi arttıkça hukuk alanının da bireyler lehine genişleyeceğinin bilincindedir. | 0 |
| 18 | Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | 4 |