PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Dijital Çağda Büyük Veri ve Kent PlanlamaKENT 6473 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. • Dijital dönüşümler ve kent planlaması etkileşimine dair daha geniş bir vizyon sahibi olurlar.
2. Büyük verinin önemine dair farkındalık geliştirir ve kentsel uygulama alanlarına dair örnekler görmüş olurlar.
3. Sosyal medya ile gelen olanakların kentsel analizlerdeki çeşitlenmeye katkılarını tanır ve bunlardan yararlanarak yapılabilecek diğer alternatiflere yönelik fikirler geliştirirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sosyal medya ve nesnelerin interneti gibi kaynaklardan elde edilen büyük veriye ve bunun kent planlama disiplini içindeki kullanımlarına odaklanmaktadır. Büyük veriyi kullanarak kentsel sistemlerin kompleks yapılarını çözümlemenin yanı sıra, planlamanın temel girdisi olan kentsel analizlerde büyük verinin rolü hakkındaki tartışmalara eleştirel bir bakış sağlamayı amaçlamaktadır. Ders ayrıca büyük verinin aldığı farklı biçimleri değinerek, konunun hukuki ve etik boyutlarını ele alacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin genel değerlendirmesi, amaçları ve temel kavramlar.
2Tarihsel Perspektif: Teknolojinin evrimi ve şehirler tarihindeki mekânsal yansımaları.
3Dijital Şehrin Temelleri: Bilgi ve iletişim teknolojileri (ICT), akıllı şehirler ve büyük verinin yükselişi.
4Şehir Planlamasını Dönüştürmek: Dijital teknolojilerin şehir planlama uygulamalarındaki yenilikleri ve kullanım alanları.
5Büyük Veri Çağında Kentsel Analitik: Kentsel analiz için Nesnelerin İnterneti (IoT) ve diğer kaynaklardan elde edilen büyük veriden yararlanma.
6Verinin Toplumsal Etkisi: Veri yönetiminin etik, sosyal ve politik boyutları; sosyal medyanın sivil katılım ve demokratik katılım için bir platform olarak kullanımı.
7Kentsel Öngörüler: Kentsel büyük veri ve sosyal medya analitiği.
8Kentsel Bilişim: Toplulukları anlamak ve alternatif kentsel hizmetler üretmek için büyük veriden yararlanma.
9Web 2.0 ve Toplumsal Dönüşümler: Web 2.0'ın getirdiği toplumsal dönüşümler; bilginin toplumsal algı üzerindeki etkisi ve yeni medya tartışmaları.
10Sektörleri Yeniden Şekillendirmek: Dijital teknolojilerin sektörler üzerindeki etkisi; turizm organizasyonunun Web 2.0 aracılığıyla yeniden yapılandırılması ve bunun mekânsal yansımaları.
11Öngörüleri Görselleştirme: Büyük veri görselleştirme ve grafik analitiği.
12Sosyal Medya Aracılığıyla Kentsel Algılama: Coğrafi etiketli veri üreten sosyal medya uygulamaları ve bunların kentsel algılamada kullanım örnekleri, Twitter tabanlı kentsel analize odaklanarak.
13Ritimanaliz: Coğrafi etiketli sosyal medya verileri aracılığıyla ritim analizi ve turizm ritimlerini algılama.
14Sonuç: Kuramsal ve pratik örnekler üzerinden dijital teknolojilerin kentsel mekanlar üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi ve gelecek trendlerinin incelenmesi.
 
Kaynaklar:
• Nicolas Douay Urban Planning in the Digital Age Wiley 2018 978-1-78630-290-8 • Tan Yiğitcanlar, Nayomi Kankanamge Urban Analytics with Social Media Data Foundations, Applications and Platforms Routledge 2022 9781032244976 • Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think John Murray 2017 9781473647206
 
Diğer Kaynaklar:
• Paolo Ciuccarelli, Luca Simeone, Giorgia Lupi Visualizing the Data City Social Media as a Source of Knowledge for Urban Planning and Management Springer 2014 978-3-319-02195-9 • Kemal İnan Teknolojik İşlevsizlik - Kitle Üretiminden Yaratıcı Tasarıma İletişim 2020 9789750526411
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim görevlisi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse aktif katkı sağlarlar. Dijital veri kaynakları üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev sunumu2%30
Ders Katılımı14%10
Proje/Sunum1%25
Final Sınavı/Final Exam1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor