PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Dijital Çağda Büyük Veri ve Kent PlanlamaKENT 6473 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. • Dijital dönüşümler ve kent planlaması etkileşimine dair daha geniş bir vizyon sahibi olurlar.
2. Büyük verinin önemine dair farkındalık geliştirir ve kentsel uygulama alanlarına dair örnekler görmüş olurlar.
3. Sosyal medya ile gelen olanakların kentsel analizlerdeki çeşitlenmeye katkılarını tanır ve bunlardan yararlanarak yapılabilecek diğer alternatiflere yönelik fikirler geliştirirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sosyal medya ve nesnelerin interneti gibi kaynaklardan elde edilen büyük veriye ve bunun kent planlama disiplini içindeki kullanımlarına odaklanmaktadır. Büyük veriyi kullanarak kentsel sistemlerin kompleks yapılarını çözümlemenin yanı sıra, planlamanın temel girdisi olan kentsel analizlerde büyük verinin rolü hakkındaki tartışmalara eleştirel bir bakış sağlamayı amaçlamaktadır. Ders ayrıca büyük verinin aldığı farklı biçimleri değinerek, konunun hukuki ve etik boyutlarını ele alacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Gerekmemektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin genel değerlendirmesi, amaçları ve temel kavramlar.
2Tarihsel Perspektif: Teknolojinin evrimi ve şehirler tarihindeki mekânsal yansımaları.
3Dijital Şehrin Temelleri: Bilgi ve iletişim teknolojileri (ICT), akıllı şehirler ve büyük verinin yükselişi.
4Şehir Planlamasını Dönüştürmek: Dijital teknolojilerin şehir planlama uygulamalarındaki yenilikleri ve kullanım alanları.
5Büyük Veri Çağında Kentsel Analitik: Kentsel analiz için Nesnelerin İnterneti (IoT) ve diğer kaynaklardan elde edilen büyük veriden yararlanma.
6Verinin Toplumsal Etkisi: Veri yönetiminin etik, sosyal ve politik boyutları; sosyal medyanın sivil katılım ve demokratik katılım için bir platform olarak kullanımı.
7Kentsel Öngörüler: Kentsel büyük veri ve sosyal medya analitiği.
8Kentsel Bilişim: Toplulukları anlamak ve alternatif kentsel hizmetler üretmek için büyük veriden yararlanma.
9Web 2.0 ve Toplumsal Dönüşümler: Web 2.0'ın getirdiği toplumsal dönüşümler; bilginin toplumsal algı üzerindeki etkisi ve yeni medya tartışmaları.
10Sektörleri Yeniden Şekillendirmek: Dijital teknolojilerin sektörler üzerindeki etkisi; turizm organizasyonunun Web 2.0 aracılığıyla yeniden yapılandırılması ve bunun mekânsal yansımaları.
11Öngörüleri Görselleştirme: Büyük veri görselleştirme ve grafik analitiği.
12Sosyal Medya Aracılığıyla Kentsel Algılama: Coğrafi etiketli veri üreten sosyal medya uygulamaları ve bunların kentsel algılamada kullanım örnekleri, Twitter tabanlı kentsel analize odaklanarak.
13Ritimanaliz: Coğrafi etiketli sosyal medya verileri aracılığıyla ritim analizi ve turizm ritimlerini algılama.
14Sonuç: Kuramsal ve pratik örnekler üzerinden dijital teknolojilerin kentsel mekanlar üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi ve gelecek trendlerinin incelenmesi.
 
Kaynaklar:
• Nicolas Douay Urban Planning in the Digital Age Wiley 2018 978-1-78630-290-8 • Tan Yiğitcanlar, Nayomi Kankanamge Urban Analytics with Social Media Data Foundations, Applications and Platforms Routledge 2022 9781032244976 • Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think John Murray 2017 9781473647206
 
Diğer Kaynaklar:
• Paolo Ciuccarelli, Luca Simeone, Giorgia Lupi Visualizing the Data City Social Media as a Source of Knowledge for Urban Planning and Management Springer 2014 978-3-319-02195-9 • Kemal İnan Teknolojik İşlevsizlik - Kitle Üretiminden Yaratıcı Tasarıma İletişim 2020 9789750526411
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim görevlisi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse aktif katkı sağlarlar. Dijital veri kaynakları üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev sunumu2%30
Ders Katılımı14%10
Proje/Sunum1%25
Final Sınavı/Final Exam1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.3
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.3
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.2
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.2
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.2
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.3
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.4
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.2
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4
16Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.1
17Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.3
18Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.3
19Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
20Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
21Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.1
22Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.3
23Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.2
24Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.0
25Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.1
26Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.0
27Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.0
28Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.0
29Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.0
30Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.0