PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Tasarımda Eleştirel Mekansal PratiklerKENT 5673 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel tasarım yazınında farklı paradigmaların anlaşılması
2. Kent morfolojisi ile çevre psikolojisi arasındaki ilişkilerin kavranması
3. Mekân, yer ve kent olguları arasındaki bağın edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmesi
4. Güncel kentsel tasarım kuramlarına yönelik kuramsal ve eleştirel bir bakış açısının geliştirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kentsel tasarım yazınını üç temel odak üzerinden incelemektedir. Birinci odak, pozitivizm ve gerçekçilik gibi temel paradigmaları ele almaktadır. İkinci odak, tasarım öğretilerinin fiziksel çevreyle kurduğu ilişkiyi sorgulamaktadır. Üçüncü odak ise çevre psikolojisinin yer kimliği ve tasarım yaklaşımlarıyla ilişkisini irdeleyerek güncel tasarım kabullerine yönelik eleştiriler sunmaktadır. Her bir odakta, mekân, yer ve kent olguları arasındaki ilişki, edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel Tasarımı Tanımlamak
2Kentsel Tasarımda Temel Paradigmalar
3Kentsel Tasarımda Bilim ve Sanat Birlikteliği
4Kentsel Tasarımda Yaratıcılığın Rolü
5Kompleksite: Karmaşayı Tasarlamak Mümkün mü?
6Gestalt Kuramı: Temel Tasarım Öğretisinden Mekâna Geçiş
7Kentsel Morfoloji Okulları
8Kentsel Tasarım ve Taksonomi
9Kentsel Tasarımda Kontrol İddiası
10Gündelik Yaşam ve Tasarım İlişkisi
11Kent İmgesi ve Kimlik
12Yer Bağları ve Kentsel Tasarım İlişkisi
13Kentsel Tasarım ve Çevre Psikolojisi
14Kentsel Tasarım Alanında Yeni Paradigma Dönemi
 
Kaynaklar:
Sitte, C. The Art of Building Cities: City Building According to Its Artistic Fundamentals. Reinhold Publishing, 1945. ISBN: 978-1614275244 Wright, F. L. The Living City. Horizon Press, 1958. ISBN: 978-0818000058 Jacobs, J. The Death and Life of Great American Cities. Vintage Books, 1961. ISBN: 978-0679741954 Alexander, C. A City Is Not a Tree. Architectural Forum, 1965. ISBN: 978-0203094235 Norberg-Schulz, C. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Rizzoli International Publications, 1984. ISBN: 978-0847802876 Sheppard, M. Essentials of Urban Design. CSIRO Publishing, 2015. ISBN: 978-0643108769 Kasprisin, R. Urban Design: The Composition of Complexity (2nd Edition). Routledge, 2020. ISBN: 978-1138085633
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, açık tartışma ve eleştirel sorgulama üzerine kurulu etkileşimli bir öğrenim politikasına sahiptir. Edebiyat, müzik ve şiir gibi farklı sanat alanlarının derse dahil edilmesi, derinleşen katılım ve disiplinlerarası düşünmeyi teşvik eder.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%30
Final Projesi1%40
Ders Katılımı14%10
Ödev2%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.3
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.2
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.3
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.2
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.3
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.4
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.4
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.4
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.2
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.2