Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlıkta Işık | YTE 529 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. *Doğal aydınlatma öncelikli olmak üzere aydınlatma ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırıp, doğru bilgiye ulaşıp, çözümleyebilme yetisi kazandırma. |
2. *Yapay aydınlatma prensiplerinin ve kullanımının kavranması |
3. Doğal aydınlatma ile birlikte kullanılacak yapay aydınlatmanın seçiminin yapılması, enerji etkinlik için günışığı ve yapay aydınlatma entegrasyonu. |
4. Aydınlatma yöntemlerinin kullanımı konusunda yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerisi elde eder |
5. *Doğal aydınlatma yöntemlerini benimseyip, tasarım prensiplerini kavrayıp, günışığı kullanımının önemini kavrama. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, Mimarlıkta yapay ve günışığı ile aydınlatma tasarımının öneminin kavratılması ile aydınlatma ile ilişkili teknik bilginin verilmesi ve uygulama yöntemlerinin incelenmesini içermektedir. Kazanılan bilgilerin ışığında aydınlatmanın çevresel, psikolojik ve fizyolojik etkilerinin irdelenmesini de amaçlanmaktadır.
Farklı tasarım prensipleri ve farklı bina tipolojilerinde günışığı öncelikli aydınlatma tasarımının, görsel konfor ve enerji performansına ilişkin standartlar doğrultusunda irdelenmesi ile gereksinimleri karşılayacak nitelik ve nicelikte aydınlatmayı sağlayacak sistem ve elemanları belirlenmesini içermektedir.
Simülasyon programları kullanılarak ışığın kalitesini ölçme ve değerlendirme.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Tanıtımı ve Mimari Aydınlatmanın Temel Kavramları |
2 | Temel Aydınlatma Prensipleri ile çevresel psikolojik ve fizyolojik etkileri |
3 | Doğal ve yapay Aydınlatma prensipleri |
4 | Binalarda Günışından Yararlanma Yöntemleri |
5 | Doğal Aydınlatmanın Psikolojik ve fizyolojik etkileri |
6 | Görsel konfor ve enerji performansına ilişkin standartlar |
7 | Güneş Kontrol Sistemleri |
8 | Enerji Etkinlik İçin Günışığı Lamba Işığı Bütünleştirilmesi |
9 | Aydınlatma simülasyon programlarının kısaca tanıtılması |
10 | Farklı tasarım prensiplerinde ve farklı yapı tipolojilerinde aydınlatma yöntemleri ve etkilerinin tartışılması |
11 | Belirlenen araştırma çalışmalarının tartışılması, geliştirilmesi 1 |
12 | Araştırma çalışmalarının tartışılması, geliştirilmesi 2 |
13 | Araştırma raporunun kurgu ve organizasyonunun tartışılması |
14 | Araştırma çalışmalarının geliştirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Emre Yılmaz Aydınlatma Uygulamaları Aydınlatma Portalı 2018 9786058126602
Adem Ünal Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları Birsen Yayınevi 2014 9789755113821
Prof. Dr. Muzaffer Özkaya Aydınlatma Tekniği Birsen Yayınevi 2011 9755111042
Derek Phillips Daylighting: Natural Light in Architecture Architectural Press 2004 0-75-066323-5
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Malcom Innes Lighting for interiors Laurence King Publishing 2012 9781856698368
M.David Egan, Victor W. Olgyay Architectural lighting McGraw-Hill Inc. 2002 0-07-020587-6
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze ders anlatma, araştırma yapma, sunum yapma teknikleri ile öğretim yapılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 3 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Derse Devamsızlık | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |