Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetimi | HUK 597 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencinin konuya dair karşılaştırmalı hukuktan verilerle birlikte derinlemesine teorik ve pratik bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
-Son yıllarda karşılaştırmalı anayasa hukukunda görülen, anayasa değişikliklerinin yargısal denetimi ya da anayasaya aykırı anayasa değişiklikleri konusuna yönelik olarak sayısı her geçen gün artan yayınlar, demokratik anayasa yapım yöntemleri ve anayasa değişikliklerinin sınırları ve denetimi konusundaki teorik ve pratik sorunların doğurduğu akademik ilginin bir yansımasıdır. Bu bakımdan, anayasa değişliklerinin yargısal denetimi yalnız Türkiye bakımından değil küresel olarak da önemli konulardan biri haline gelmiştir. Anayasa Mahkemesi’nin hem 1961 hem de 1982 Anayasası dönemlerinde verdiği kararlarla bu konuda önemli bir içtihat oluşturmuştur ve dolayısıyla teorik ve pratik bakımdan değerlendirilmeyi hak etmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Anayasa Düşüncesi /Felsefesi |
2 | Asli Kurucu - Tali Kurucu İktidar Kavramları |
3 | Anayasa Değişikliği Nedir? Anayasayı Değiştirme Yetkisi |
4 | Türk Anayasalarında Anayasayı Değiştirme Yetkisi |
5 | Karşılaştırmalı Hukukta Anayasayı Değiştirme Yetkisi |
6 | Anayasayı Değiştirme Yetkisinin Sınırları |
7 | Anayasayı Değiştirme Yetkisinin Sınırları: Karşılaştırmalı anayasa hukuku |
8 | Anayasa Değişikliklerinin Denetimi |
9 | Karşılaştırmalı Hukukta Anayasa Değişikliklerinin Denetimi |
10 | Türkiye’de Anayasa Değişikliklerinin Denetimi |
11 | Anayasa Değişikliklerinin Denetlenmesi Konusunda Anayasa Mahkemesi Kararlarının İncelenmesi |
12 | Öğrenci Ödev Sunumları |
13 | Öğrenci Sunumları ve Genel Tartışma-Değerlendirme |
14 | Sunumlar Üzerine Geri Bildirim ve Notlama |
|
Kaynaklar: |
Osman Vahdet İşsevenler, Kurucu İktidarın Eleştirisi, Pinhan Yay., 2019
Erdal Onar,1982 Anayasası'nda Anayasayı Değiştirme Sorunu (Kitap/Tez), Ankara Üniv.Yay. 1993
|
|
Diğer Kaynaklar: |
TBMM, Karşılaştırmalı Anayasa Çalışmaları (Kitap) https://www.tbmm.gov.tr/yayinlar/anayasa_calismalari.pdf 2012
Erdal Abdulhakimoğulları / Metin Baykan, "Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetimi, Ankara Barosu Dergisi, 2012, Sayı 3
Mehmet Turhan, "Anayasaya Aykırı Anayasa Değişiklikleri" Ankara Üniv. Huk. Fak. Dergisi, 1976 (Cilt:1-4)
Mehmet Turhan, "Anayasanın Ön Varsayımlarını Değiştirmek: Frederick Schauer’in Hukuk Sisteminin Hukuksal Olmayan veya Hukuk Dışı Temellerinin Değiiimi Konusundaki Görüşlleri"Çankaya University Journal of Law, Cilt 7/3, 2010
Musa Sağlam, "Anayasa Değişiklikliklerinin Denetimi Bağlamında Anay. Mahkemesinin Meşruiyeti" Selçuk Üniv. Huk. Fak. Dergisi 2005 (Cilt 1)
Sercan C. Kulak, "Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetimi" TBB Dergisi, 2010 Sayı. 87
Ran Hirschl, "Karşılaştırmalı Anayasa Hukukundan Karşılaştırmalı Anayasa Çalışmalarına, (Çev. Serkan Yolcu), Anayasa Huk. Dergisi Cilt 6/ Sayı 11, 2017
O. Korkut Kanadoğlu, "Yeni Anayasa Arayışları ve Karşılaştırmalı Hukuk Bağlamında Anayasa Mahkemesi" Anayasa Yargısı Dergisi Sayı 25, 2008
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yüz yüze, konu anlatımı, tartışma ve öğrenci sunumları şeklinde işlenecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 14 | %30 |
Sınıf Katılımı | 14 | %30 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 0 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 0 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 0 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 0 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 0 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 0 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 0 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 0 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 0 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 0 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 0 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 0 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 0 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 0 |