Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Lineer Sistemler | EE 501 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Doğrusal sistem denklemlerini çözmeyi ve minimum norm ve en küçük kare çözümlerini hesaplamayı öğrenmek |
2. Özdeğer / özvektör yöntemlerini kullanmayı ve doğrusal zamanla değişmeyen sistemleri analiz etmeyi öğrenmek |
3. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemleri analiz etmek için tekil değer yöntemlerini kullanmayı öğrenmek |
4. Durum geri bildirimi ve gözleyiciler aracılığıyla model tabanlı bir kontrol sistemi tasarlamak için gerekli adımları öğrenmek |
5. Bilgisayar destekli tasarım yazılım paketlerini (örneğin Matlab) kullanarak durum uzayı modelleme ve kontrol sistemleri tasarımı konusunda pratik çalışma bilgisine sahip olun. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sinyal işleme ve kontrol tasarımına odaklanarak doğrusal sistemleri analiz etmek için yöntemler ve araçlar sunar. Zaman ve frekans alanı analiz araçları tartışılır ve zaman alanı kontrol metodolojileri sunulur.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Doğrusallık, doğrusal bağımsızlık, vektör uzayları, normlar |
2 | Gauss Yok Etme, LU ve PLU çarpanlara ayırma |
3 | Temel Alt Uzaylar ve Doğrusal Denklemlerin Genel Çözümleri |
4 | Projeksiyonlar, En Küçük Kareler ve Minimum Norm Çözümleri |
5 | Dinamik Sistemlerin Durum Uzayı Tanımları, Kanonik Formlar |
6 | Özdeğerler ve Özvektörler, Benzerlik Dönüşümleri |
7 | Diagonalleştirme ve Jordan Form |
8 | Durum Geçiş Matrisi |
9 | Singular Value Decomposition |
10 | Transfer Fonksiyonu Yöntemi, Transmisyon Sıfırları |
11 | Kontrol Edilebilirlik ve Durum Geribeslemesi |
12 | Gözlenebilirlik ve Durum Gözleyicileri |
13 | Model Tabanlı Kompansatörler: Tasarım ve Analiz |
14 | Doğrusal Kuadratik Regülatörler |
|
Kaynaklar: |
Gilbert Strang, "Linear Algebra and Its Applications", Books/Cole, 4th Ed., 2006, ISBN: 0030105676.
Frank M. Callier and Charles A. Desoer, "Linear System Theory", Springer, 1991, ISBN: 978-1-4612-6961-8.
Richard C. Dorf and Robert H. Bishop, "Modern Control Systems", Prentice Hall, 12th Ed., 2011, ISBN: 0-13-602458-0.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat teorik ders.
1 vize, 1 final sınavı yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %50 |
Aktiviteler | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme. | 4 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme. | 3 |
4 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 2 |
5 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7 | Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi. | 1 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 0 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |