Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Koruma Kuramı | ARCH 520 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Koruma kavramın gelişimi anlayabilme |
2. Restorasyon ilke ve yöntemleri konusunda gerekli temel bilgileri açıklayabilme |
3. Kültürel mirası koruma alanında hazırlanmış olan bildirgeler arasında süreklilik ve ayrışmaların gözlemlenmesi, zaman içinde değişen farklı yaklaşımların sorgulayabilmeı |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin temel amacı öğrencilerin, Kültürel mirası koruma kuramının farklı ülkerde gelişimini önemli uluslararası yaklaşımlar, bildirgeler ve uygulamalar ışığında irdelemeleridir. Kuramsal yaklaşımlar ışığında çağdaş uygulamalar değerlendirilecektir.Endüstri devrimi sonrası koruma alanına karşı ilk duyarlılıklardan başlanarak 20. yy daki gelişmeler paralelinde mimarlık ortamında kültürel mirası koruma kuramı ve uygulamaları sorgulanacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı içerik ve işleyişe dair bilgilendirme, ilk hafta okumalarının verilmesi |
2 | Koruma kuramının kapsam ve anlamı |
3 | İlk uygulamalardan rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi |
4 | XIX. Yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrim |
5 | XIX. yüzyıl Fransa’sında koruma kuramının gelişimi |
6 | J. Ruskin ile W. Morris’in yaklaşımları |
7 | 19. yüzyıl İtalya’sında gelişen kuramlar |
8 | Osmanlı’da anıt ve çevre koruma konusundaki yaklaşımlar |
9 | XIX. Yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi'ne kadar koruma anlayışının evrimi |
10 | Venedik Tüzüğü Sonrası Gelişmeler |
11 | Koruma alanında etkinlik gösteren uluslararası kuruluşlar |
12 | Uluslararası tüzükler |
13 | Uluslararası tüzükler |
14 | Uluslararası tüzükler |
|
Kaynaklar: |
1. Kuban, D.,2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi
2. Orbaşlı, A.,2007, Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing
3. Jokilehto, J.,1999, A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann
4. Petzet, M. ve J. Ziesemer (ed), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, ICOMOS
5. Falser, M.S., W. Lipp ve A. Tomaszewski (ed.),2010, Conservation and Preservation. Interactions between Theory and Practice Edizioni Polistampa
6. Tomaszewski, A. ve S. Giometti (ed.),2010, The Image of Heritage. Changing Perception, Permanent Responsibilities Edizioni Polistampa
7. Madran, E., Özgönül, N., 2005, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması Mimarlar Odası Yay.
8. Erder, C.,2007,Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay.
9. Erder, C.,1999,Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay.
10. Stubbs, John H., 2009,Time Honored: A Global View of Architectural Conservation John Wiley & Sons 2009
11. Tyler, N., Ligibel, T. J., Tyler, F. F. I. R., 2000, Historic Preservation: An Introduction to Its History, Principles, and Practice, W.W. Norton
12. Munoz-Vinas, S., 2005Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, öğrencileri her hafta için verilen okumalarla ilgili sınıf tartışmaları için teşvik eden bir derstir. Farklı medya dahil fotoğraf, film ve müzik de kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |