Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma | HUK 649 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, uluslararası hukukta kuvvet kullanma yasağının temel ilkelerini açıklayabilir. |
2. Kuvvet kullanma yasağının istisnalarını ve bu istisnaların hukuki dayanaklarını tartışır.? |
3. Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi'nin kuvvet kullanma konusundaki yetkilerini ve uygulamalarını inceler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Kuvvet kullanma yasağı ve istisnaları, uluslararası hukukun en tartışmalı ve her zaman güncelliğini koruyan meselelerinin başında gelmektedir. Bu meseleler arasında, meşru müdafaa hakkı ve kapsamı, kolektif güvenlik sistemi ve işleyişi, insani müdahale, koruma sorumluluğu, terörizme karşı kuvvet kullanma başlıkları öne çıkmaktadır. Yine kolektif güvenlik sistemi bağlamında, Güvenlik Konseyi’nin yapısı ve veto yetkisi sorunu dikkat çeken konulardandır. Bu derste söz konusu meseleler, çeşitli örnek olaylar çerçevesinde ele alınıp analiz edilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Birinci Dünya Savaşı Öncesi: Savaş Hakkı, Haklı Savaş Doktrini |
2 | Birinci Dünya Savaşı Sonrası: Milletler Cemiyeti’nin Kurulması, Milletler Cemiyeti Sisteminde Kuvvet Kullanma |
3 | İki Savaş Arası Dönemde Kuvvet Kullanma, Briand-Kellog Paktı, Milletler Cemiyeti’nin Başarısızlığı |
4 | 1945 Sonrası: BM’nin Kurulması, BM Sisteminde Kuvvet Kullanma Yasağı, Kolektif Güvenlik Sistemi, Meşru Müdafaa Hakkı ve Kapsamı |
5 | Kuvvet Kullanma Yasağı ve Yasağın Kapsamına İlişkin Görüşler Çerçevesinde Uluslararası Adalet Divanı’nın Nikaragua’daki Askeri ve Yarı Askeri Faaliyetler Davasına İlişkin Kararı Hakkında Değerlendirmeler |
6 | Bazı Somut Olaylar Çerçevesinde Kuvvet Kullanma Yasağı, Kolektif Güvenlik Sistemi ve Meşru Müdafaa Hakkı Konusundaki Görüşlerin Değerlendirilmesi |
7 | 1950 Kore Savaşı, 1956 Süveyş Krizi, 1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları |
8 | 1991 Körfez Savaşı, 2003 Irak Savaşı |
9 | Terörizme Karşı Kuvvet Kullanma: Kavramsal Çerçeve, Örnek Müdahaleler |
10 | İnsani Müdahale Tartışmaları ve Koruma Sorumluluğu: Tarihçe ve Kavramsal Çerçeve |
11 | Örnek Olaylar |
12 | Ülke Dışında Tehlikeye Düşmüş Vatandaşlarını Kurtarmak İçin Kuvvet Kullanma, Entebbe Baskını Örneği |
13 | Türkiye’nin Kıbrıs Müdahalesinin Hukuki Dayanağı |
14 | Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Sertaç Hami Başeren, Uluslararası Hukukta Devletlerin Münferiden Kuvvet Kullanmalarının Sınırları, Ankara Üniversitesi Basımevi, 2003 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ve pratik çalışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Sunum | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |