Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamu Hukukunun Temelleri | HUK 569 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kamu hukukunun tarihsel ve toplumsal gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak. |
2. Devlet, toplum ve bireyin birbirleriyle ilişkilerini tahlil edebilmek |
3. Hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme |
4. İnsan haklarının modern toplumsal ilişkiler içindeki önemini kavrayabilme |
5. Kamu hukuku alanına disiplinlerarası bakabilme yetisini geliştirme |
6. Hukuksal sorunlara teorik bakabilme yetisi kazandırma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, kamusal alan-özel alan ve devlet-sivil toplum ayrımının hukuki ve politik gelişiminin kamu hukuku-özel hukuk ayrımını ne şekilde belirlediğini araştırarak günümüz kamu hukuku kategorilerinin orijinlerini ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Modern kamu hukuku kategorilerinin tarihselliğini ortaya koyup gelecekte alabileceği biçimleri araştırmak da dersin amaçları arasındadır. Bu amaçla, modernleşme, hukuk devleti, kamu yararı, genel irade, insan hakları, piyasa, sivil toplum kavramlarına dersin konuları arasında yer vermek gerekmiştir. Pozitivist bakış açısından sıyrılarak özellikle anayasa hukuku, idare hukuku ve ceza hukukunun teorik temellerine diğer sosyal bilimler perspektifinden de bakabilmeyi sağlamak dersin başarı ölçütleri arasındadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Modernleşme ve hukuk |
2 | Statüden sözleşmeye, imtiyazdan hukuka |
3 | Sivil toplumun politik devletten ayrışması ve kamu hukuku |
4 | Politik hukuk ve medeni hukuk |
5 | Modern devletin şiddet, hukuk ve idare tekeli |
6 | Polis erki ve regülasyon |
7 | Kamu düzeni, Kamu yararı, Kamu hizmeti, Kamu gücü |
8 | Bürokratik aygıt ve idare hukuku |
9 | Modern devletin meşruiyeti ve insan hakları |
10 | Özgürlük-Güvenlik dikotomisi ve kamu hukuku |
11 | Egemenlik, iktidar ve anayasallık |
12 | Hukuk Devleti ve Hukukun Üstünlüğü |
13 | Kamu hukukunun ekonomi politiği |
14 | Kamu hukukunun dönüşümü |
|
Kaynaklar: |
Martin Loughlin, Kamu Hukukunun Temelleri, (Çev. Dilşad Çiğdem Sever), Dipnot Yayınları |
|
Diğer Kaynaklar: |
Mark Neocleous Sivil Toplumu Yönetmek, Devlet İktidarı Kuramına Doğru Nota Bene 2015
Mark Neocleous Toplumsal Düzenin İnşası Nota Bene 2013 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze teorik dersler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 2 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 2 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 2 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 2 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 1 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 2 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |