Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımda Yaratıcılık | DSGN 614 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Disiplinlerarasılık, eleştirel düşünme ve tasarım odaklı düşünme kavramlarını, tasarımda yaratıcılık bağlamında bilimsel temelleriyle birlikte kavrama becerisi geliştirmek. |
2. Sorunlara farklı bakış açıları ve anlayışlarla yaklaşabilme yetisi kazandırarak, bütüncül ve açık fikirli düşünme yetkinliğini desteklemek. |
3. Karmaşık tasarım problemlerine yönelik bilimsel akıl yürütme ve analitik düşünme becerilerini geliştirmek. |
4. Ders kapsamında belirlenen konularda bağımsız ve kanıta dayalı akademik araştırma yapabilme yetkinliği kazandırmak. |
5. Ders süresince edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri temel alarak bilimsel bir makale yazma ve yapılandırma becerisi kazandırmak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, yüksek lisans öğrencilerine disiplinlerarasılık, yaratıcılık ve tasarım odaklı düşünmenin kuramsal, bilimsel ve pratik boyutlarını kapsamlı bir şekilde anlama olanağı sunar. Ders kapsamında; tasarımda kanıta dayalı araştırma yaklaşımları, disiplinlerarası tasarım uygulamaları, yaratıcılık ile tasarım ve üst-disiplinlerarasılık (transdisiplinerlik) ilişkisi, çok-disiplinli yaratıcılık ve tasarım odaklı düşünme, yaratıcı sürecin çok değişkenli (multivariate) yaklaşımlarla ele alınışı ile sanat ve tasarımda yaratıcılık ve yaratıcı süreçler gibi konular incelenir. Öğrenciler, ders kapsamında ele alınan yaratıcılık ve tasarım ilişkisine dair belirledikleri bir konu üzerine bilimsel bir derleme makalesi hazırlamakla yükümlüdür. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste, üretken yapay zeka araçlarının sınırlı ve etik çerçevede kullanımı önerilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alınabilir. Bu desteğin uygun biçimde belirtilmesi ve kaynak gösterilmesi gerekmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş |
2 | Yaratıcılık, Tasarım Odaklı Düşünme ve Disiplinlerarasılık |
3 | Yaratıcılık, Tasarım Odaklı Düşünme ve Disiplinlerarasılık |
4 | Tasarım ve Yaratıcılık |
5 | Tasarım Yaratıcılığı Teorileri |
6 | Tasarım Yaratıcılığı Teorileri |
7 | Araştırma Önerisi Çalışmaları |
8 | Araştırma Önerisi Çalışmaları |
9 | Araştırma Başlığı ve İçerik Taslağı Önerisi |
10 | Açıklamalı içerik ve kaynakça: Teslim ve tartışma |
11 | Tartışma ve Kritikler |
12 | İnceleme çalışması: Birinci taslak teslimi ve sunumu |
13 | İnceleme Makelesi üzerine Tartışma ve Kritikler |
14 | İnceleme Makelesi üzerine Tartışma ve Kritikler |
|
Kaynaklar: |
Darbellay, Frederic et al. (2017). Creativity, Design Thinking and Interdisciplinarity. Springer Publishing
Taura, T. & Nagai, Y. (2011). Design Creativity. Springer Publishing
Earnshaw, R. (2016). Research and Development in Art, Design and Creativity. Springer Publishing
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, sınıf içi tartışma ve eleştirilerle birlikte, araştırma ve etkileşimli öğrenmeye dayanmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 6 | %24 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %14 |
Ara Sınav I | 1 | %18 |
Ara Sınav II | 1 | %24 |
Final Sınavı | 1 | %34 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 4 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 4 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 4 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 4 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 3 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 4 |