PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Konut, Yeniden Yatırım ve Hanehalkı DavranışıDSGN 6113 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mevcut iç mekanların korunması veya yenilenmesi için çözümler seçmek
2. Restorasyon çalışmalarında uygun yöntemleri belirleyebilmek ve tanımlayabilmek
3. İnşa edilmiş çevre ve gereklilikler ve kurallar hakkında genel bir anlayış sahibi olmak
4. Konut arzı ve bakım politikaları için yeniden yatırım süreçlerini değerlendirmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Sürdürülebilir kalkınma konusu, iklim değişikliği, toplumsal eşitlik ve ekonomik refah gibi gezegenimizin geleceğini şekillendirecek konular hakkındaki tartışmaların kenarlarından merkez sahnesine taşındı. Sürdürülebilirliğe odaklanmanın tarihi koruma için muazzam etkileri vardır. Bizi, neyi ve nasıl koruyacağımıza karar verme sürecimiz, çalışmalarımızın gerçek ekonomik faydaları ve en önemlisi tarihi kaynaklarımızın çevre üzerindeki etkimizi azaltmada oynayabileceği hayati rol hakkında yeni yollarla düşünmeye zorlar. Bu bağlamda, bu ders öğrencilere iç mimarlık çerçevesinde restorasyonun temel prensiplerini tanıtmak için hazırlanmıştır. Ayrıca, mevcut bir binaya ve/veya bir mekana müdahaleler sırasında uygulanacak teknik analiz, ölçüm teknikleri, restitüsyon ve restorasyon aşamalarını kapsar, restorasyon teknik ve yöntemlerinin tanıtılması bu dersin sınırları dahilindedir. Ayrıca mevcut konut stokuna ve kentsel çevreye yeniden yatırım yapılması, değer kaybının önlenmesi ve konut ve mahalle kalitesinin korunması açısından bir zorunluluktur. Yeniden yatırım süreçlerini ve hane halkı davranışlarını anlamak, kentsel karar vericiler, planlamacılar ve iç mimarlar için önemli bir konudur. Ders, öğrencilere konutta yeniden yatırım kararları ve bunların makro düzeydeki etkileri hakkında bir anlayış sunar. Bu bağlamda; konutun doğası, ekonomik bir karar olarak yeniden yatırım, hane halkı yeniden yatırım davranışının makro etkileri, yeniden yatırım süreçlerine yönelik mevcut politika yaklaşımları, hane halkının yeniden yatırım kararlarının unsurları ve uluslararası ve ulusal örneklerde hane halkının yeniden yatırım davranışı bu derste ele alınan konulardır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bibliyometrik analiz ve kaynaklara ulaşım hususunda yapay zeka kullanılmaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Konut Terminolojisine Giriş, Konut ve Konut Türlerinin Gelişimi
2Dönem içi araştırma konularının belirlenmesi ve kaynakların dağıtılması
3Koruma ve restorasyon teorisine giriş
4Mevcut yapıların analizinde kullanılan teknik ve Sosyal Analiz / Ölçüm yöntemlerinin Tanıtımı. Plan, kesit, cephe ve sosyal ölçüm tekniklerinin anlatımı.
5Uluslararası Koruma Teorisinin Evrimi
6Türkiye'de Koruma Teorisinin Evrimi ve Koruma Organizasyonu
7Uluslararası Koruma Tüzüklerinin Analizi
8Uluslararası doktriner metinlerin analizi
9Uluslararası doktriner metinlerin analizi
10Türkiye'de güncel koruma organizasyonu
11Türkiye'de korumada yasal yönler ve koruma ilkeleri
12Konut arzı ve bakım politikaları için yeniden yatırım süreçleri.
13Dönem içi ödevinin teslimi ve sunulması
14Dönem içi ödevinin teslimi ve sunulması. Dönem sonu final ödevinin teslimi ve sunulması. Dönem sonu final ödevinin kontrolü ve kritiği
 
Kaynaklar:
Ahunbay, Zeynep Eres, Deniz Mazlum, Conservation of Cultural Heritage in Turkey, EGE Yayınları, 2016 Lillian Wong, Adaptive Reuse: Extending the Lives of the Buildings, Birkhouser, 2017 Françoise Bollack, Old Buildings New Designs, The Monacelli Press, 2013 Charles Bloszies, Old Buildings New Forms – New Directions in Architectural Transformations, Princeton Architectural Press, 2012 Jukka Jokilehto, A History of Architectural Conservation, The University of York, PhD Thesis,1998-Recomposed in 2005 Zeynep
 
Diğer Kaynaklar:
Ahunbay, Restorasyon, YEM Yayınevi, 2017 Bülent Uluengin, Rölöve, YEM Yayınevi, 2016
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim politikası, teorik sunumlardan oluşan derslerin ve spesifik konuların öğrencilerle tartışılmasına dayanır. Sınıf tartışmaları, öğretim politikasının temel parçasıdır. Araştırma çalışmalarında bilgisayar kullanımı ve örnek çalışmalarla ilgili dönem ödevlerinin hazırlanması teşvik edilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Dönem Ödevi (Araştırma)1%40
Ödev1%50
Dönem Ödevi (Sunumu)1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme.4
2Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme.4
3Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme.4
4Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme.4
5Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme.4
6Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme.4
7En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme.4