PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve UygulamasıHUK 5463 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin temel oluşumunu değerlendirebilir.
2. 2- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde yer alan hak ve özgürlükleri bilir.
3. 3- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi usulünü bilir.
4. 4- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin temel içtihatlarını ve pilot kararlarını bilir.
5. 5- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin iç hukuka etkisini değerlendirebilir.
6. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarını analiz edebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Derste, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin genel sistematiği; sözleşme maddeleri ve ek protokol hükümleri, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarının ışığında ele alınmaktadır. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında yer alan Yaşam hakkı, işkence yasağı, özgürlük ve güvenlik hakkı, kölelik ve zorla çalıştırma yasağı, adil Yargılanma Hakkı, özel hayatın ve aile hayatının korunması, düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü, dernek kurma ve toplantı hürriyeti, etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı, mülkiyet hakkı, eğitim hakkı ve serbest seçim hakkı gibi haklar ayrıntılı olarak incelenir. Dersin kapsamındaki konular AİHS ve Ek Protokoller ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları çerçevesinde işlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1AİHS hakkında genel bilgi ve sözleşmenin sistematiği
2Kabul edilebilirlik kriterleri
3Esas incelemesi ve usul
4Yaşam hakkı
5İşkence yasağı, özgürlük ve güvenlik hakkı
6Kölelik ve zorla çalıştırma yasağı
7Adil Yargılanma Hakkı
8Cezaların yasallığı
9Özel hayatın ve aile hayatının korunması
10Düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü
11Düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü
12Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı
13Mülkiyet hakkı, Eğitim hakkı ve serbest seçim hakkı
14AİHM kararlarının iç hukuka etkisi
 
Kaynaklar:
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı ve mevzuat Ankara Barosu İnsan Hakları Merkezi Yayınları 2008 975 6037-75-X
 
Diğer Kaynaklar:
Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Cilt:1, Legal Yayınevi, 2012, 978-605-4354-48-1 Tekin Akıllıoğlu, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, İmaj Yayıncılık, 2002, 9789757852872 Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi, Avrupa Konseyi/Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 2014 A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması ,Turhan Kitapevi, 2016, 978-975-7425-32-8
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, ödevler, öğrenci sunumları, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin kararlarının incelenmesi.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi4
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi4
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi4
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi4
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi4
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi4
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi2
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 3
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi4
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 2
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi1
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak0
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi4
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak0
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi4