PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Malzemelerin/Nano Malzemelerin Yapısı ve AnaliziMNT 5083 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kristalografinin temel anlayışının ve X-ışını kırınım tekniklerinin, malzemenin yapısının özellikleri üzerindeki rolünü anlamak ve ölçmek için nasıl uygulanacağını açıklar.
2. Sinkrotron x-ışını kaynaklarını kullanarak nanomalzemeleri karakterize eder.
3. Saçılma tekniklerini ve x-ışını görüntüleme tekniklerini kullanarak ve modelleyerek yapıyı belirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kristalografi ve kırınım temellerini kapsamaktadır. Metal, seramik ve yarı-iletkenler gibi malzemelerin atomik yapısı ve bağlarındaki temel fikirler. Simetri operasyonları, nokta ve uzay grupları, kafes türleri, yapısal faktör, basit ve karmaşık inorganik bileşikler, yapı/özellik karşılaştırmaları, X-ışınları kırınımı ile yapı tayini, deneysel kırınım çıktılarının yorumlanması. İyonik, kovalent, metalik bağların fiziksel özelliklerinin karşılaştırılması. Atomik ve moleküler yörüngeler, bantlar ve bağlar, serbest elektron teorisi, Nanomalzemelerin parçacık hızlandırıcı X-ışını kaynakları kullanılarak karakterizasyonu. Parçacık hızlandırıcı kaynaklar, X-ışınının madde ile etkileşimi, saçılım teknikleri kullanılarak yapı tayini ve X-ışını görüntüleme tekniklerine giriş.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Metaller, seramikler ve yarı iletkenler gibi katıların atomik yapısı ve bağlanması. Atomik ve moleküler orbitaller, bağlar ve bantlar, serbest elektron teorisi.
2Kristal Halin Temelleri, Kristal Kafes ve Kristal Yapı
3Simetri Operasyonları ve Simetri Elemanları
4Grup Teorisinin Temelleri, Kristalografik Nokta Grupları, Kristalografik Uzay Grupları
5Kafes tipleri,Karşılıklı Kafes, Uluslararası Kristalografi Tabloları
6Radyasyonun Özellikleri ve Kaynakları, X-Işınının Doğası ve Özellikleri, Sinkrotron Radyasyonun Kaynakları
7X-ışınının Özellikleri ve Kaynakları, Elektronlar, Atomlar ve Kafeslerle Saçılma
8Toz Kırınım Desenleri, Yapı Faktörü
9X-Işını Kırınımı İle Kristal Yapı Tayini, Toz Kırınım Verilerinin Yorumlanması
10X-Işını Kırınımı ile Kristal Yapı Tayini, Ön Veri İşleme, Faz Tanımlama ve Analizi
11X-Işını Kırınımı ile Kristal Yapı Tayini, Birim Hücre Tayini ve Modellemesi
12X-Işını Kırınımı ile Kristal Yapı Tayini, Birim Hücre Tayini ve Modellemesi
13Yapı-özellik İlişkisi
14Yapı-özellik İlişkisi
 
Kaynaklar:
1. “Fundamentals of Powder Diffraction and Structural Characterization of Materials”, V.K. Pecharsky and P.Y. Zavalij, Springer Press, 2008. (ISBN-13:978-0387095783) 2. “Structure of Materials: An Introduction to Crystallography, Diffraction and Symmetry”, Marc de Graef and Michael McHenry, Cambridge University Press, 2007. (ISBN-13:9780521651516)
 
Diğer Kaynaklar:
1. “Elements of X-ray Diffraction” by B.D. Cullity and Stock S.R. , Pearson Education, 2003. (ISBN-13:9780131788183) 2. "International Table for Crystallography" by H. Wondratschek and U. Muller, Springer, 2008. (ISBN-13:978-1402082078)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders uygulama dersi olmadan 3 saat teorik ders olarak tasarlanmıştır. Derste öğrencilerin teorik altyapısı ile konu hakkındaki anlama düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Dersler, öğrencilerin takip edecekleri ders kitabı, referans kitabı veya ppt dosyalarında bulunan bilgilerdeki önemli noktaların kritik edilmesi şeklinde olacaktır. Dersler, hem tahtanın hem de ppt sunumları gibi görsel araçların kullanılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin duruma gore ödev veya konuyla ilgili bir dönem ödevi yapmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%10
Ara Sınav1%30
Aktiviteler2%20
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Temel bilimler ile mühendislik konularını içeren alanlarda bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.2
2Mikro ve Nanoteknoloji alanında kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık Mikro ve Nanoteknoloji alanında problemlerine uygulama yeteneği.2
3Mikro ve Nanoteknoloji alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği.2
4Mikro ve Nanoteknoloji alanında karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği.2
5Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği.0
6Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Mikro ve Nanoteknoloji ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.1
7Ekiplerde ve bağımsız olarak çalışma ve bir ekibi yönetme yeteneği.0
8En az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği.1
9 Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. 1
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.1
11Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık.1