Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Osmanlı Döneminde Politikalar, İdeolojiler ve Yapı Yapma Etkinliği | ARCH 613 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Osmanlı mimarisindeki ideolojik ve politik etkileri değerlendirebilecektir, |
2. Mimari üretimleri tarihsel bağlamlarıyla analiz edebilecektir, |
3. Osmanlı mimarlığı üzerine akademik metinleri eleştirel olarak yorumlayabilecektir, |
4. Tarihsel ve ideolojik bağlamda tartışma becerilerini geliştirebilecektir, |
5. Akademik yazı ve sunum becerilerini kazanacaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, 15. yüzyıldan 18. yüzyıl sonuna kadar Osmanlı İmparatorluğu'nda gerçekleşen mimari üretimleri, arka planlarındaki ideolojik ve politik olaylar bağlamında inceler. Anadolu Selçuklu mimarisi, Bursa ve Edirne dönemi, klasik Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan dönemi, taşra ilişkileri, Avrupa ile ilişkiler, batılılaşma dönemi mimarisi, Lale Devri ve Barok dönemi gibi ana başlıklar tartışılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi |
2 | Anadolu – Türk mimarlığının oluşumu. Beylikler ve Anadolu Selçuklu mimarlığı |
3 | Bursa ve Edirne Dönemi Osmanlı Mimarlığı |
4 | Fetih sonrası İstanbul; kentsel gelişim ve ideolojiler |
5 | Klasik dönem Osmanlı Mimarlığı |
6 | Mimar Sinan dönemini anlama |
7 | 16.yy sonu mimarlık ve taşra ilişkisi |
8 | 18.yy- Osmanlı Avrupa ilişkileri |
9 | 18.yy Batılılaşma Dönemi Mimarisi |
10 | Lale Devri ve Barok |
11 | 19.yy Osmanlıyı anlamak, siyasal gelişmeler |
12 | 19.yy mimari değişimler |
13 | 19.yy taşra mimarisi |
14 | Genel tartışma, dönem değerlendirmesi |
|
Kaynaklar: |
Dogan KUBAN Ottoman Architecture, YEM 2007
Godfrey GOODWIN A History of Ottoman Architecture London: Thames & Hudson 1971
Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, Hürriyet Vakfı Yayınları 1998
Arnold, D., Ergut, A. E. & Özkaya, T. B (Edited) Rethinking Architectural Historiography, Taylor & Francis 2006
Gülru Necipoğlu, Sinan Çağı Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2013
Akyürek, Göksun. Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Bozdoğan, Sibel and Gülru Necipoğlu. "Entangled Discourses: Scrutinizing Orientalist and Nationalist Legacies in the Architectural Historiography of the "Lands of Rum"." Muqarnas, 2007: XXIV
Can, Selman. Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010
Çelik, Zeynep. Empire, Architecture, and the City: French-Ottoman Encounters, 1830-1914 Seatle & London: University of Washington Press 2008
Çelik, Zeynep. The Remaking of İstanbul, Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century Berkley, Losangles, London: University of California Press 1986
Cengizkan, Ali. Modernin Saati Ankara: Mimarlar Derneği 2002
Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004
Erkmen, Alev. Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011
Lewis, Bernard The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968
Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009
Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 0 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |