Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Arkeoloji | KENT 563 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel arkeoloji terimini ve koruma tekniklerinin gelişimini tanımlamak |
2. Farklı tarihi dönemlerdeki kültür çeşitliliğini tanımlayabilecek bilgi sahibi olmak |
3. Kültürel karşılaştırmalar yaparak çağdaş tasarım problemlerine çözümler geliştirebilmek |
4. Yeni araştırma ve yapılaşma uygulamalarına yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek |
5. Kentsel koruma alanlarında uzmanlık gerektiren konularda çağdaş teknikleri uygulayabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste kentsel arkeoloji kavramı, kentsel arkeoloji vasıtasıyla kent kimliğinin tanımlanması, planlamada korumanın ve özelinde arkeolojinin yeri, planlamada ilgili disiplinler arası ilişkinin yeri ve önemi, tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi ve bu konularda ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi konuları yer alır. Dersin amacı, yerleşimin kesintisiz sürdüğü kentlerde kent kimliğini oluşturan tarihi tabakalaşma izlerinin anlam ve öneminin ve planlamadaki yerinin açıklanarak koruma ve değerlendirme bilincinin kazandırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel arkeoloji kavramının tanımlanması: arkeoloji ve kentte arkeoloji |
2 | İlgili disiplinler arasında arkeolojinin yeri ve disiplinler arası ilişkiler |
3 | Arkeoloji, kent planlama, mimarlık ve peyzaj mimari açısından kentsel arkeoloji |
4 | Kentin ve çevrede arkeoloji: kentsel ve kırsal çevrede arkeolojiye yönelik toplumsal yaklaşımlar |
5 | Ara sınav |
6 | Kentsel arkeoloji ve kent kimliğinin tanımlanması |
7 | Tarihi kentsel elemanların arkeoloji yardımı ile analizi |
8 | Kentsel arkeoloji araştırmalarında kullanılan metotlar, teknikler ve farklılıklar |
9 | Kentsel korumanın planlamadaki yeri ve arkeolojik sit alanlarına yönelik mesleki tutum ve yaklaşımlar |
10 | Ara sınav |
11 | Anıtsal yapılar, geleneksel konut dokuları, arkeolojik eser ve alanların birliktelikleri, potansiyel ve sorunları |
12 | Kentsel arkeolojinin yasal boyutu ve uluslararası anlaşmalar |
13 | Kent içindeki arkeolojik alanların kent bütünü içerisinde değerlendirilmeleri için öneriler, Arkeoparklar |
14 | Yurtiçi ve yurtdışı Arkeoparklar, karşılaştırmalar, tasarım ve uygulama örnekleri |
|
Kaynaklar: |
Council of Europe (1999). Report on the Situation of Urban Archeology in Europe. Council of Europe Publishing. ISBN: 92-871-3671-8
Colin Renfrew & Paul Bahn (2004). Archeology. Thames and Hudson. ISBN: 0-500-28441-5
Nahoum Cohen (2016). Urban Conservation. MIT Press. ISBN: 978-605-5888-10-0 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael Parfect & Gordon Power (1997). Planning for Urban Quality. Routledge. ISBN: 0-415-15968-7 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
KENT 561 dersi konunun görsel malzeme eşliğinde ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi hazırlanması şeklinde yürütülecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %20 |
Ara sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |