Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Biyomedikal Enstrümantasyon | MECE 493 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İnsana ait biyopotansiyellerin tespit edilmesi için farklı teşhis yöntemlerinin ve bunların gerekli enstrümantasyonun anlaşılması. |
2. Biyomedikal enstrümantasyondaki başlıca tasarım unsurlarının anlaşılması. |
3. Canlı bir sistemden biyopotansiyel elde etmek için uygun çeviricinin tasarlanması, seçilmesi ve yapılandırılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders klinik tıpta kullanılan enstrümantasyon sistemleri genel olarak tanıtmaktadır. Tıbbi cihazlarda kullanılan temel mekanizmalar ve duyargaların çalışma ilkeleri açıklanmaktadır. İnsan fizyolojisinden biyopotansiyel elektrot, yükselteç ve sinyal işleme teknikleri kullanılarak elde edilen çeşitli türdeki sinyaller tanıtılmaktadır. Kan basıncı, kan akışı ölçümlerine ve solunum sistemlerine ek olarak, biyoduyarga, klinik laboratuvar cihazları ve tıbbi görüntüleme anlatılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
HAYIR |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tıbbi enstrümantasyonun temel kavramları |
2 | Temel duyargalar ve çalışma ilkeleri |
3 | Yükselteçler ve sinyal işleme |
4 | Biyopotansiyellerin kaynağı |
5 | Biyopotansiyellerin kaynağı |
6 | Biyopotansiyel elektrotlar |
7 | Biyopotansiyel yükselteçler |
8 | Kan basıncı ve sesi |
9 | Kan akışının ve hacminin ölçümü |
10 | Solunum sisteminin ölçümü |
11 | Kimyasal biyoduyargalar |
12 | Klinik laboratuvar enstrümantasyonu |
13 | Tıbbi görüntüleme sistemleri |
14 | Elektriksel güvenlik |
|
Kaynaklar: |
J.G. Webster, Medical Instrumentation: Application and Design, 4th ed., John Wiley &Sons, 2010, ISBN 978-0-471-67600-3 |
|
Diğer Kaynaklar: |
V. Button, Principles of Measurement and Transduction of Biomedical Variables, 1st Edition, Academic Press, ISBN: 9780128007747 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada üç saat kuramsal ders. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 3 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |