Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilgisayar Tümleşik İmalat Sistemleri | MECE 543 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bilgisayar tümleşik imalat konularında güncel eğiliimlere ve bilgisayar-imalat arayüzlerine hakim olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İmalatta parçaların üretim aşamaları (bir parçanın üretim döngüsü). Mikroişlemci teknolojisinin imalatta kullanımı, mikroişlemci-üretim süreci bağlantısı/arayüzü. Bilgisayar destekli süreç planlama (CAPP), manuel ve bilgisayar entegreli süreç planlama, varyant ve jeneratif süreç planlama yaklaşımları. Üretimde Grup Teknolojisi (GT). Esnek üretim sistemleri ve hücreleri. Üretimde bilgi akışı. İmalat şirketlerinde makine gereksinimleri ve makine yerleşimi için bilgisayar destekli planlama.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilgisayar tümleşik imalatın kapsamı (bir ürünün imalat safhaları) |
2 | Bilgisayar teknolojisi, bilgisayar-imalat işlemi arayüzü/bağlantısı (mikroişlemci ve imalat sistemi ile haberleşmesi) |
3 | Bilgisayar teknolojisi, bilgisayar-imalat işlemi arayüzü/bağlantısı (mikroişlemci ve imalat sistemi ile haberleşmesi) |
4 | Bilgisayar teknolojisi, bilgisayar-imalat işlemi arayüzü/bağlantısı (mikroişlemci ve imalat sistemi ile haberleşmesi) |
5 | Bilgisayar destekli işlem planlaması (elle ve bilgsayar destekli planlama, varyant ve jeneratif işlem planlaması yaklaşımları) |
6 | Bilgisayar destekli işlem planlaması (elle ve bilgsayar destekli planlama, varyant ve jeneratif işlem planlaması yaklaşımları) |
7 | Grup teknolojisi (kodlama, akış analizi) |
8 | Grup teknolojisi (kodlama, akış analizi) |
9 | Grup teknolojisi (kodlama, akış analizi) |
10 | Esnek imalat sistemleri ve esnek imalat hücresi (yapı ve haberleşme) |
11 | Esnek imalat sistemleri ve esnek imalat hücresi (yapı ve haberleşme) |
12 | İmalatta bilgi akışı, bölgesel ağ sistemleri (LAN) |
13 | İmalatta bilgi akışı, bölgesel ağ sistemleri (LAN) |
14 | İmalat sistemlerinin planlaması (tezgah ihtiyaç planlaması, simülasyon yaklaşımı) |
|
Kaynaklar: |
Ders Kitabı: M. P. Groover, Automation, production Systems and Computer Integrated Manufacturing, Prentice Hall, 1987, ISBN: 0-13-054610-0
|
|
Diğer Kaynaklar: |
-T. C. Chang, R. A. Wysk and H. P. Wang, Computer Aided Manufacturing, Prentice Hall, 1991, ISBN: 0-13-161571-8. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze eğitim. 2 Ara sınav, 1 dönem ödevi, 1 Final sınavı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Ödev | 2 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Mekatronik Mühendisliği ile ilgili matematik, mühendislik ve disiplinler arası konularda bilgi; mekanik, elektronik, kontrol sistemleri ve yazılım alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 4 |
2 | Mekatronik mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler (IoT, Endüstri 4.0, yapay zeka tabanlı kontrol sistemleri, robotik, sensör füzyonu, gömülü sistemler) hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği. | 4 |
3 | Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili çok disiplinli problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için entegre çözümler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi, sürdürülebilir ve akıllı sistem yaklaşımlarını uygulama yeteneği. | 4 |
4 | Mekatronik Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri (simülasyon yazılımları, CAD/CAE araçları, MATLAB/Simulink, Labview programlama, mikroişlemci/mikrodenetleyici tabanlı sistemler) ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini, yapay zeka ve makine öğrenmesi araçlarını etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 4 |
5 | Karmaşık mekatronik sistemler veya süreçler (otonom sistemler, akıllı üretim sistemleri, robotik uygulamalar, sensör-aktüatör entegrasyonu) tasarlama ve yenilikçi, enerji verimli alternatifler geliştirme yeteneği. | 4 |
6 | Mekatronik sistemler için deney tasarlama ve yürütme, sensör verilerini toplama ve işleme, sistem davranışını modelleme ve simüle etme, veri analizi yapma ve Mekatronik Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 4 |
7 | Disipliniçi ve çok disiplinli (mekanik, elektrik-elektronik, yazılım, kontrol) takımlarda etkili iletişim kurarak çalışma, bağımsız araştırma yürütme ve proje ekiplerini yönetme yeteneği.
| 4 |
8 | Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); teknik rapor ve makale yazma yeteneği, uluslararası ortamlarda net ve anlaşılır teknik dokümantasyon hazırlama, sunum yapma ve mesleki iletişim kurma yeteneği. | 0 |
9 | Araştırma ve uygulama çalışmalarının sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda (konferanslar, sempozyumlar, bilimsel dergiler) sistemli ve açık bir şekilde yazılı (makale, poster, teknik rapor) ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. | 0 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; hızla gelişen teknolojilere (dijital dönüşüm, Endüstri 5.0, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka) adapte olma, bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
11 | Veri toplama, sistem entegrasyonu, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel, etik değerler ve siber güvenlik konularında farkındalık; teknolojinin toplumsal ve çevresel etkilerine duyarlılık. | 0 |