Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Semiotik | ARCH 515 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel göstergebilim kuramlarını öğrenir ve bunları mimari örneklere uygular. |
2. Yapılı çevreyi birer anlam ve işaret sistemi olarak yorumlayabilir. |
3. Mimari biçimleri simgesel ve kültürel açılardan eleştirel biçimde analiz edebilir. |
4. Mimarlığın fikir ve değer iletme biçimlerine dair kendi bakış açılarını geliştirir. |
5. Tasarım düşüncesini destekleyecek biçimde göstergebilimsel analiz araçlarını kullanabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlık ve göstergebilim arasındaki ilişkiyi, yapılı çevrenin işaretler, semboller ve mekânsal organizasyon aracılığıyla nasıl anlam ilettiğini inceleyerek ele alır. Öğrenciler, temel göstergebilim kuramlarıyla tanışır ve mimarlığı tarihsel, toplumsal ve kavramsal bağlamlarda kültürel bir dil olarak analiz etmeyi öğrenirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Göstergebilim nedir? (Saussure, Peirce, Morris, Chomsky) |
2 | Yapısalcı ve Yapısalcılık sonrası göstergebilim (Metz, Greimas, Jakobson, Fiske) |
3 | Göstergebilim ve Mimarlık (Eco, Barthes, Broadbent, Jencks, Krampen, Preziosi, Bonta) |
4 | İşaret türleri: Sembolik, Semantik, Göstergeci |
5 | Modalite, Ortam, Metin |
6 | Paradigmatik analiz |
7 | Paradigmatik analiz |
8 | Sentaktik analiz |
9 | Düzanlam ve Yan Anlam |
10 | Mimarlıkta metafor ve metonimi |
11 | Kodlar ve kültürel kodlamalar |
12 | Mimarlıkta göstergebilimsel örnek analizler |
13 | Göstergebilimsel yaklaşımlara eleştiriler |
14 | Genel değerlendirme ve kapanış tartışmaları |
|
Kaynaklar: |
Bachelard, G. (2013). Mekânın Poetikası. İstanbul: İthaki Yayınları.
Tarski, A. & Simson, O. G. (1944). The Semantic Conception of Truth: and the Foundations of Semantics. Philosophy and Phenomenological Research, 4(3), 341–376. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Broadbent, G. (1980). A Plain Man’s Guide to the Theory of Signs in Architecture. In Broadbent, G. et al. Signs, Symbols and Architecture. Chichester: Wiley.
Barthes, R. (2000). Literature and Metalanguage. In R. Barthes, Critical Essays (pp. 1–15). Evanston, IL: Northwestern University Press.
Kuhns, R. (1972). Semantics for Literary Languages. New Literary History, 3(2), 243–265.
Jakobson, R. (1980). Metalanguage as a Linguistic Problem. Ann Arbor: Michigan Slavic Publications.
Eco, U. (1980). Function and Sign: The Semiotic Function of Architecture. In N. Leach (Ed.), Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. London: Routledge.
(Not: Yayınevi belirtilmemişti, en bilinen antolojideki versiyonu referans olarak yazıldı.)
Eco, U. (1999). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik. İstanbul: Can Yayınları.
Norberg-Schulz, C. (1975). Meaning in Western Architecture. New York: Praeger.
Norberg-Schulz, C. (1979). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. New York: Rizzoli. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftalık 3 saatlik oturumlar halinde yürütülür; 2 saat ders anlatımı, 1 saat ise haftalık okuma metinlerine dayalı sınıf içi tartışma olarak planlanmıştır. Öğrencilerden, okumaları dersten önce tamamlamaları ve tartışmalara aktif katılım göstermeleri beklenir. Ders süresince etkileşimli öğrenme, eleştirel düşünme ve kuramsal/ görsel materyallerle sürekli etkileşim teşvik edilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Ödev | 14 | %20 |
Final Projesi | 1 | %35 |
Sözlü Sunum | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |