PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimaride Rasyonel ve İrrasyonel DönemlerARCH 5143 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Sosyal Bilimler sözlüğünde sanat , gerçeği güzel tasarımlarla yansıtan özel bir toplumsal bilinç ve insan devinimi biçimidir. Bu derste sanatın temel kavramlarını mimarlık aracılığı ile tartışılmaya çalışılşılacak, belirli dönemlerde belirli biçimler ile genelleştirebileceğimiz ve stil denilen kavramın toplumsal yapı ile olan bağlarını araştırılıcaktır. Derste, sanat, stil, biçim, fonksiyon, toplum görüşü,rasyonalizm, romantizm, irrasyonel, klasik, barok, batı kültürü ... gibi kavramlara değinilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Sanat nedir, Mimarlık bir sanat mıdır?
2Stil neye diyoruz, farklı dönemler, farklı stiller
3Rasyonel ve İrrasyonel Dönemler
4Optimisim, Pesimism, Monism, Dualism
5Pluralizm
6Felsefede Romantik
7Felsefede Usçuluk
8Barok ve Duyumsallık
9Rasyonalist Akımın Mimari Karşılıkları
10Romantik Akımın Mimari Karşılıkları
11Tarih Boyunce Rasyonel ve İrrasyonel Mimarlık Anlayışları
1220. yüzyıl toplumsal değişimler ve mimarlığa etkisi
1321. yüzyıl toplumsal değişimler ve mimarlığa etkisi
 
Kaynaklar:
Wölfflin, Heinrich, Principles of Art History, Dover Publications, 1932 Watson, P., Ideas: A History from Fire to Freud, London: Phoenix. 2006
 
Diğer Kaynaklar:
Erwin Panofsky, Meaning in the Visual Arts, The University of Chigago Press, 1955 Wölfflin, Heinrich, Classic Art. An Introduction to the Italian Renaissance, Phaidon Press, 1952 Vesely, D. Architecture in the Age of Divided Representation: the Question of Creativity in the shadow of Production. The MIT Press. 2004 Tatarkiewicz, W. History of Aesthetics (Vol. 1). London, New York: Continuum International Publishing Group. 2005 Tafuri, M Theories and History of Architecture. New York: Harper & Row Publishers. 1980 Picon, A. Digital Culture in Architecture. Basel, 2010 Mallgrave, H. F. Architectural Theory Vol I: An Anthology from Vitruvius to 1870. Malden: Blackwell Publishing. 2006 Kruft, H.-W. A History of Architectural Theory from Vitruvius to the Present. Princeton: Princeton Architectural Press. 1994 Cohen, M. A. Introduction: Two Kinds of Proportion. Architectural Histories. 2014 Cevizci.A. Felsefe Tarihi. Say yayınları. 2012
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Okumalar üzerine sınıf içi tartışmalar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
 
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi2
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması0
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması0
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak2
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek3
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek0