Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarımda Kültürel Şemaların Bilişsel Kullanımı | ARCH 513 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. ‘Kültür’ ve ‘biliş’ kavramlarının ‘mimari tasarım’ alanı üzerindeki etkisinin kavranması |
2. Kültürel şemaların (ve mimari tiplerin) mimari tasarımdaki bilişşel etkilerinin farkına varılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders ‘kültür’, ‘biliş’ ve ‘mimari tasarım’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, kültürel şemaların ve mimari tiplerin mimari tasarımdaki bilişşel etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Ders kapsamında: kültür kavramı (kültürün tanımı, insan bilişindeki yeri, önemi ve kullanımı; bilişşel temsil yapılarıyla olan ilişkileri), bilişsel şemalar (bilişşel şema tanımı, şema teorisi, şema tipleri ve şema üretimi), kültürel şemalar (kültürel şema tanımı, kültürel şemaların bilişteki yeri, tipleri ve kullanımı), kültürel şemaların yaratıcılıktaki yeri ve bilişşel kullanımı (yaratıcılıkta kültürün ve kültürel bağlamın yeri ve önemi), kültürel şemaların mimari tasarımda yeri ve bilişşel kullanımı (kültürün, kültürel şemaların ve öncel bilginin mimari tasarımdaki yeri), mimari tasarımda kullanılan alana özgü öncel bilgi tipleri (mimari tipler ve öncül örnekler), mimari tip kavramı (mimari tip kavramının tanımı, tarihi, çeşitleri ve eleştirisi), mimari tip kavramının kültürel şemalarla olan bilişsel ilişkisi, mimari tip kavramının mimari tasarımda bilişsel kullanımı, ve mimari tip kullanımının sosyal rolü, incelenecek ve bu teorik incelemelerin ışığında mimari tasarım alanından seçilmiş çeşitli vakalar irdelenecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Biliş: Tanımı ve Kapsamı |
2 | Biliş: Bilginin Depolanması ile İlgili Kuramlar ve Şema Teorisi (1) |
3 | Biliş: Bilginin Depolanması ile İlgili Kuramlar ve Şema Teorisi (2) |
4 | Bilişsel Şemalar (Bilişşel Şema Tanimi, Şema Teorisi, Şema Tipleri Ve Şema Üretimi) |
5 | Kültür ve Biliş: Durumlu Biliş Teorisi ve Kültür-Biliş İlişkisi |
6 | Kültür ve Biliş: Kültür (Tanımı ve Kapsamı), Kültürün insan bilişindeki yeri ve bilişşel temsil yapilariyla olan ilişkileri |
7 | Kültür ve Biliş: Kültürel Şemalar (Kültürel Şema Tanimi, Kültürel Şemalarin Bilişteki Yeri, Tipleri Ve Kullanimi) |
8 | Biliş ve Yaratıcılık: Yaratıcılık ve Problem Çözme İşlevinin Bilişşel Özellikleri |
9 | Biliş ve Yaratıcılık: Tasarım Alanında Yaratıcılık ve Problem Çözme İşlevinin Bilişşel Özellikleri |
10 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık: Kültürel Şemalarin Yaraticiliktaki Yeri ve Bilişşel Kullanimi (Yaraticilikta Kültürün Ve Kültürel Bağlamin Yeri Ve Önemi) |
11 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık: Kültürel Şemalarin Mimari Tasarimda Yeri ve Bilişşel Kullanimi (Kültürün, Kültürel Şemalarin ve Öncel Bilginin Mimari Tasarimdaki Yeri) |
12 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık: Mimari Tasarimda Kullanilan Alana Özgü Öncel Bilgi Tipleri (Mimari Tipler ve Öncel Örnekler) |
13 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık: Mimari Tip Kavrami (Mimari Tip Kavraminin Tanimi, Tarihi, Çeşitleri ve Eleştirisi) |
14 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık: Mimari Tip Kavraminin Kültürel Şemalarla Olan Bilişsel Ilişkisi ve Mimari Tip Kullaniminin Sosyal ve Eğitimsel Rolü |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Thagard, Paul Mind: introduction to cognitive science, second edition MIT Press, Cambridge, Massachusetts 2005
Anderson, J. R. Cognitive psychology and its implications Worth Publishers, New York 2000
Finke, R., Ward, S., and Smith, S. Creative Cognition The MIT Press 1992
Tomasello, M. The Cultural Origins of Human Cognition Harvard University Press 1999
Ross, N. Culture and Cognition: Implications for Theory and Method Sage Publications 2004
R. J. Sternberg (Ed.) Handbook of Creativity Cambridge University Press, Cambridge 1999
D. H. Feldman, M. Csikszentmihalyi & H. Gardner (Eds.) Changing the world: A framework for the study of creativity Praeger Publishers, London 1994
C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (Eds.) Design knowing and learning: Cognition in design education Elsevier Books, Oxford 2001
Cross, N. Designerly ways of knowing Springer-Verlag, London 2006
Cross, N., Christiaans, H. & Dorst, K. (Eds.) Analyzing design activity John Wiley & Sons, Chichester, UK 1996 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders teorik sunuş ve tartışmalar içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |