Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarım Bilişi ve Yaratıcılık | ARCH 512 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. ‘Biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ alanları hakkinda bilgi sahibi olurlar. |
2. Mimari tasarimda yaraticiligin bilissel olarak nasil gerceklesmekte oldugu hakkinda bilgi sahibi olurlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders ‘biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, mimari tasarımda etkin olan bilişsel yapı ve süreçlerin mimari yaratıcılığa olan etkilerini irdelemeyi amaçlamaktadır.
Ders kapsamında sırasıyla: biliş kavramı (bilişin tanımı, bilişsel bilimin ve bilişsel psikolojinin tarihi ve tanımı, bilişsel bilgi depolama teorileri, bilişsel bilgi depolama yapıları, şema teorisi ve network teorisi, system teorisi), bilişsel şemalar (bilişsel şema tanımı, bilişsel şemaların kullanımı, bilişsel şema tipleri), biliş ve yaratıcılık (yaratıcılığın tanımı, yaratıcılığın özellikleri, yaratıcılık çalışmaları konusundaki farklı yaklaşımlar, bilişsel yaratıcılık çalışmaları, yaratıcılıkta bilişsel şemalar), ve, tasarım bilişi ve mimari tasarım (tasarım bilişinin tanımı, tasarım bilişi çalışmalarının tarihi, tasarım probleminin tanımı ve özellikleri, tasarımda yaratıcılık, yaratıcı tasarımda bilişsel süreç ve yapılar, tasarım problemi çözmede bilişsel şema kullanımı, tasarımda öncel bilginin bilişsel kullanımı, tasarımda öncel bilginin tipleri, öncel bilgi ve bilişsel şema ilişkisi, mimari tasarımda öncel bilgi tipleri (tipler ve öncül örnekler), mimari tasarım eğitiminde öncel bilginin yeri, mimari tasarımda öncel bilginin kullanımının aşamaları: kendine mal etme, örnekseme ve inovasyon) konuları incelenecektir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Biliş Kavramı (Bilişin Tanımı, Bilişsel Bilimin ve Bilişsel Psikolojinin Tarihi ve Tanımı) |
2 | Biliş Kavramı (Bilişsel Bilgi Depolama Teorileri, Bilişsel Bilgi Depolama Yapıları, Şema Teorisi ve Network Teorisi, System Teorisi) |
3 | Bilişsel Şemalar (Bilişsel Şema Tanımı, Bilişsel Şemaların Kullanımı, Bilişsel Şema Tipleri) |
4 | Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılığın Tanımı, Yaratıcılığın Özellikleri) |
5 | Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılık Çalışmaları Konusundaki Farklı Yaklaşımlar, Bilişsel Yaratıcılık Çalışmaları) |
6 | Biliş ve Yaratıcılık (Yaratıcılıkta Bilişsel Şemalar) |
7 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarım Bilişinin Tanımı, Tasarım Bilişi Çalışmalarının Tarihi) |
8 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarım Probleminin Tanımı ve Özellikleri, Tasarımda Yaratıcılık) |
9 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Yaratıcı Tasarımda Bilişsel Süreç ve Yapılar, Tasarım Problemi Çözmede Bilişsel Şema Kullanımı) |
10 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Tasarımda Öncel Bilginin Bilişsel Kullanımı, Tasarımda Öncel Bilginin Tipleri) |
11 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Öncel Bilgi ve Bilişsel Şema Ilişkisi) |
12 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarımda Öncel Bilgi Tipleri: Tipler ve Öncül Örnekler) |
13 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarım Eğitiminde Öncel Bilginin Yeri) |
14 | Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım (Mimari Tasarımda Öncel Bilginin Kullanımının Aşamaları: Kendine Mal Etme, Örnekseme ve Inovasyon) |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Thagard, Paul. Mind: introduction to cognitive science, second edition, MIT Press, Cambridge, Massachusetts 2005.
Akın, Ömer. Psychology of architectural design, Pion, London, 1986.
R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of Creativity, Cambridge University Press, Cambridge, 1999.
Anderson, J. R. Cognitive psychology and its implications, Worth Publishers, New York, 2000.
Bruning, R. H., Schraw, G., Norby, M. & Ronning, R. (Eds.), Cognitive psychology and instruction, Pearson Merrill Prentice Hall, Ohio, 2004.
C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (Eds.), Design knowing and learning: Cognition in design education, Elsevier Books, Oxford, 2001.
Cross, N., Designerly ways of knowing, Springer-Verlag, London, 2006.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, ders sunumları ve teorik tartışmalar içerir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |