Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
19 yy ve Erken 20.yy Osmanlı-Türkiye Mimarlığı | ARCH 505 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 19.yy ve 20.yy başındaki mimari üretim hakkında bilgi sahibi olmayı |
2. Bu mimari üretimi değişen aktörler ve sosyal siyasi gelişim çerçevesinde yorumlamayı |
3. Konu etrafında temel ve ikincil kaynaklar ulaşmayı |
4. Konu ile ilgili kaynakları eleştirel bir şekilde değerlendirmeyi |
5. Konu üzerinden belirleyecekleri bir sorunsalı tartışabilme becerisi kazandırmayı hedeflemektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders mimarlık yüksek lisans programının ana çerçevesini oluşturan mimarlık tarihi ve teorisi grubunun bir parçası olarak kurgulanmaktadır. Türkiye tarihinde kritik bir önem arz eden bu zamansal aralıktaki mimari üretimin ve bu üretimin alt parçası olan sosyal-kültürel ve tarihsel verilerin değerlendirilmesi bu dersin ana hedefidir.
Bu dersin temel amacı öğrencilerin, ‘Osmanlı imparatorluğunun en uzun yüzyılı’ olarak tarih yazımında yerini alan 19.yy ve onu takip eden 20.yy başlarındaki gelişmeler paralelinde Osmanlı mimarlık ortamını ve üretimini “Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve”; “19.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar”; “19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler”; “Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası”; “Oryantalizm” ve “Osmanlı’da Zaman Kavramı” ana başlıkları altında verilen okumalar ile sorgulamalarıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş. |
2 | Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve I |
3 | Geç Dönem Osmanlı Dünyası: Kavramsal Çerçeve II |
4 | 19.yy’da Osmanlı’da Mimarlık Mesleği- Mimarlar |
5 | 19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler I |
6 | 19.yy’da Osmanlı’da Yeni Yapı Tipleri, Yeni Malzeme, Yeni Teknikler II |
7 | Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- I |
8 | Osmanlı Dünyasında Temsil, Hafıza ve Kimlik İnşası- II |
9 | Oryantalizm I |
10 | Oryantalizm II |
11 | Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı I |
12 | Geç Osmanlı’da Zaman Kavramı II |
13 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması I |
14 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması II |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Can, Selman, Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010
Çelik, Zeynep 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti: Değişen İstanbul İstanbul 1996
Çelik, Zeynep Avrupa Şark’ı Bilmez, Eleştirel Bir Söylem (1872-1932), İstanbul 2009
Kuban, Doğan Osmanlı Mimarisi İstanbul: Yem Yayınları 2007
Çelik, Gökçe (Ed.) Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür Karşılaşmaları İstanbul: İş Bankası Yayınları
Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004
Erkmen, Alev Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011
Lewis, Bernard, The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968
Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009
Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011
Akyürek, Göksun, Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011
Wishnitzer, Avner Alaturka Saatleri Ayarlama, Geç Osmanlı’da Zaman ve Toplum İstanbul: Yem Yayınları 2019
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler araştırma ödevleri, okumalar ve bunların sunumu ve tartışması üzerinden yürütülecektir. Ayrıca dönem ödevi olarak her bir öğrencinin belirlenecek bir konu üzerinde bir bildiri yazması ve sunması beklenmektedir.
Bilgisayar sunumları ve multimedya kullanımını olanaklı kılacak donanım ve yazılımlar |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %15 |
Dönem Ödevi | 1 | %60 |
Sözlü Sunum | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |