Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bütünleşik Tasarım Stüdyosu | ARCH 502 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarımın diğer paydaşlarıyla tasarım sürecini yürütebilir |
2. Bütünleşik tasarım sürecini tanımlar, bilir ve yönetebilir |
3. Sürüdürülebilirlik ilkelerini bilir, tanımlar ve tasarım/larında gözetir |
4. Sıfır/sıfıra yakın enerji, karbon ve su ilkelerini bilir, tanımlar ve tasarım/larında uygular |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders yürütülecek dönemlik mimari tasarım ile öğrencinin tasarım bilgisinin geliştirilmesine, bütünleşik tasarım süreçlerinin anlaşılmasına, sürdürülebilirlik ilkelerinin uygulanmasına fırsat vermektedir. Bu kapsamda ders içeriği ile verilen mimari programa bağlı tasarım konusunun dönem boyunca kritiklerle geliştirilmesi; konu hakkında uzman diğer paydaşların da değerlendirme süreçlerine katılması hedeflenmektedir. Sürdürülebilir yapılı çevrelerin artmasına katkı sağlamanın yanında küresel ısınma ve iklim değişikliği gibi dünyada çokça tarşılan konuların mekansal düzenlemelere etkilerini de incelemek amaçlanmaktadır. Dönem değerlendirmesi, ortaya çıkan final ürünün yanında dönem içerisindeki gelişim de gözetilerek yapılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka ile enerji etkin, su verimliliği yüksek düşük karbon ayakizine sahip yapı tasarım önerileri geliştirilmenin yanısıra farklı yapı malzemelerini içeren proje görselleri de elde edilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş, Bütünleşik tasarım hakkında bilgi verilmesi |
2 | Mimari ihtiyaç programın tanımlanması, tasarım problemlerini belirlenmesi |
3 | Panel Kritik, Yapılı çevrelerde sürdürülebilirlik kavramının incelenmesi |
4 | Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın enerji kavramının incelenmesi |
5 | Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın karbon kavramının incelenmesi |
6 | Panel Kritik, Sıfır/sıfıra yakın su bina kavramının incelenmesi |
7 | Panel Kritik, ön tasarım değerlendirme, tartışma |
8 | Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi |
9 | Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi |
10 | Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi |
11 | Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi |
12 | Panel kritik, bütünleşik sistemlerle tasarım geliştirilmesi |
13 | Panel kritik, detaylı tasarım değerlendirme, tartışma |
14 | Panel kritik, detaylı tasarım değerlendirme, tartışma |
|
Kaynaklar: |
Novotny, V. (2020). Integrated sustainable urban water, energy, and solids management: Achieving triple net-zero adverse impact goals and resiliency of future communities. John Wiley & Sons.
Pfammatter, U., (2014). Building for a Changing Culture and Climate: World atlas of sustainable architecture. DOM Publishers
Mostafavi, M., & Doherty, G. (Rev Ed.). (2016). Ecological urbanism. Zurich: Lars Müller Publishers
Aysin Sev, (2009). Sürdürülebilir Mimari, Yem Yayinlari.
Ken Yeang, (2012) Ekotasarim, Yem Yayimlarin.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Bielefeld, B., Borkeloh, M., Görg, A., Hölzinger, M. D., Kummer, N., Schneider, R., ... & Weyand, B. (2016). Planning Architecture: Dimensions and Typologies. Birkhäuser.
McLeod, V. (2010). Çağdaş konut mimarisinden detaylar., Yem Yayınevi |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, haftada üç saat olarak, teorik bilginin uygulama ile pekiştirildiği stüdyo dersleri olarak uygulanır. Dönemlik verilen proje konusu her hafta panel kritiklerle değerlendirilir. Bu kapsamda projenin geliştirilmesi için gereken teorik bilgiler sınıfta sunum, inceleme ve tartışma yöntemleriyle aktarılır. Öğrencilerin dönem içinde projelerini verilen kritikler çerçevesinde geliştirmesi ve detaylı bir proje olarak sunması beklenir. Bu bağlamda bütünleşik tasarım ilkelerine bağlı olarak tasarım sürecinin yürütülmesi beklenir. Dönem boyunca yapılan çalışmalar her hafta yapılan panel kritiklerin dışında, 1 ara jüri ve bir final jürisi ile değerlendirilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Projesi | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 1 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 1 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 0 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 0 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 0 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 2 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |