Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rönesans Edebiyatı | ELL 538 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rönesans hakkında iyi bir arka plan bilgisine kavuşurlar |
2. Edebi yenilikler ve insanın dünya üzerindeki yeri ve potansiyelini gerçekleştirmesi üzerine tartışabilecekler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders Rönesansın sosyal, dini, tarihsel, politik, bilimsel ve felsefi metinlerini inceler. Ficino, Pico della Mirandola, Giordano Bruno, ve Vico gibi Floransa Akademisinin Neo-Platoncu düşünürleri ile Erasmus, More, Luther, Calvin, Machiavelli ve Montaigne’in Rönesans hümanizma düşüncesine, eğitim sistemi ve bireyselliğin ortaya çıkışına olan katkılarını araştırır.
Ders genel olarak Avrupa bağlamında, “sone geleneği”, Petrach, ve İtalyan hümanizması, Ovid’in aşk şiirine etkisi, Seneka’nın intikam trajedisi, komediler, tarihi oyunlar, ya da vebanın ve tiyatronun insanların yaşamına etkisini ele alır. Edebi olarak Sidney, Drayton, Shakespeare, Marlowe, Spenser, Donne gibi İngiliz yazarlarının ya da Amerikalı (Columbus, Las Casas, Cabeza de Vaca, Pizzaro, Cortes,, Bradford, Winthrop), İspanyol (Lope de Vega, Cervantes, Lazarillo de Tormes, ve pastoral, pikaresk), Fransız (Ronsard’ın şiirleri, Rabelais’in romanları, Perrault’un peri masalları), Alman (Grimmelschaum’un macera romanları, Gryphus’un trajedileri, Brant’ın Aptallar Gemisi) ya da İtalyan (Dante, Petrach, Boccacio, Ariosto) yazarların metinleri irdelenebilir. Ayrıca aynı dönem batı geleneğinden olmayan metinlere (Book of the Dead, Popol Vuh, Köroğlu ve Karacaoğlan, ya da Fuzuli) bakılabilir.
Diğer referans çerçeveleri van Eyck, Bosch, Dürer, da Vinci, Michelangelo, Raphael, Boticelli, gibi kuzeyli ve Floransa’lı sanatçılar; mimari yenilikler (örneğin, Brunelleschi, Mimar Sinan); müzikteki gelişmeler (ayin, motet, chanson, madrigal, canzona); matbaanın yayılması (Gutenberg; Caxton); ya da simya, bilim ve tıptaki gelişmeleri (da Vinci, Paracelcus, Vesalius, Copernicus, Burton) kapsar. Derste uygulanılacak eleştirel bakış açıları geleneksel sosyotarihsel çalışmalardan, yenitarihselci bakış açılarına değişiklik gösterebilir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rönesans edebiyatı ve kültürünün özelliklerine, İtalyan Rönesansının etkisine, Hümanizm ve Reform Düşüncesine ve Bireyciliğin Yükselişine giriş |
2 | Kuramsal ve felsefi metinlerin tartışılması |
3 | Kuramsal ve felsefi metinlerin tartışılması |
4 | Kuramsal ve felsefi metinlerin tartışılması |
5 | İngiliz Rönesansında seçilmiş edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
6 | İngiliz Rönesansında seçilmiş edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
7 | İngiliz Rönesansında seçilmiş edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
8 | İngiliz Rönesansında seçilmiş edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
9 | Vize |
10 | Seçilmiş şiirsel ve kültürel metinlerin tartışılması |
11 | Seçilmiş şiirsel ve kültürel metinlerin tartışılması |
12 | Seçilmiş şiirsel ve kültürel metinlerin tartışılması |
13 | Seçilmiş şiirsel ve kültürel metinlerin tartışılması |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Norman Leslie Jones The Birth of the Elizabethan Age: England in 1560s
Stephen Greenblatt Representing the English Renaissance
Stephen Greenblatt Renaissance Self- Fashioning
Frances Yates The Occult Philosophy in the Elizabethan Age
Jacob Burckhardt The Civilisation of the Renaissance in Italy
Andrew Hadfield The English Renaissance 1500- 1620
John Jeffries Martin Myths of Renaissance Individualism
Paulina Remes Neo Platonism
Louis Lohr Matz Thomas More: The Search for the Inner Man
Kim Walker Women Writers of the English Renaissance
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %50 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |