PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Günümüz Kentlerinde Kentsel Dönüşümün EtkileriKENT 5503 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel dönüşümün farklı boyutlardaki sonuçlarını belirler, analiz eder, karşılaştırır
2. Kentsel dönüşümün farklı boyutlardaki olumlu ve olumsuz sonuçlarını karşılaştırır
3. Kentsel dönüşümün farklı boyutlardaki sonuçlarına sebep olan süreçleri tanımlar, farklı kentsel süreçler arası ilişki kurar
4. Kentsel Dönüşüm süreçlerini çok boyutlu olarak inceler, sunar, değerlendirir
5. Kentsel süreçlere dair eleştirel sorular sorar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders güncel kentsel dönüşüm uygulamalarının kentler üzerindeki sosyal, ekonomik, mekansal ve çevresel olmak üzere çok boyutlu etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ders sosyal kutuplaşma, mekansal ayrışma; sosyal, ekonomik ve kentsel dayanıklılık gibi kentsel dönüşümün mevcut yazında vurgulanan etkilerini okumalar ve tartışmalar yolu ile ele alacak, olumlu ve olumsuz etkiler üzerinde duracaktır. Ders öğrencilerin günümüz uygulamalarından örnek kentsel dönüşüm projelerinin etkilerini değerlendirecekleri çerçeveyi oluşturmaktadır. Bu çerçeveye koşut olarak öğrenciler örnek projeler seçecek, inceleyecek ve değerlendirecektir
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Günümüz Kentsel Dönüşüm Uygulamaları
2Güncel Kentsel Politikalar ve Kentsel Dönüşüm
3Gecekondu Dönüşüm Projeleri (Siyasalar, Aktörler, Uygulamalar)
4Büyük Ölçekli Projeler (Siyasalar, Aktörler, Uygulamalar)
5Afet Riski Alındaki Yapıların Dönüşümü (Siyasalar, Aktörler, Uygulamalar)
6Kentsel Dönüşüm ve Değişen Yapılı Çevre
7Kentsel Dönüşümün Sosyo-Ekonomik Boyutları: Canlandırma ve Soylulaştırma Süreçleri
8Kentsel Dönüşümün Sosyo-Ekonomik Boyutları: Gelir Kutuplaşması ve Mekansal Ayrışma
9Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutları: Yerinden edlme ve Kentsel Hareketlilik
10Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutları: Sosyal Ağlar, Yerel Kültürler ve Kentsel Dönüşüm
11Kentsel Dönüşümün Çevresel Etkileri
12Kentli Hakları ve Kentsel Dönüşüm
13Kentsel Dönüşüme Toplumsal Tepkiler
14Sonuç: Kentsel Dönüşüm Süreçlerini Değerlendirmede Çok Boyutlu bir Çerçeve
 
Kaynaklar:
İlhan Tekeli, (2011) Kent, Kentli Hakları, Kentleşme ve Kentsel Dönüşüm, Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Der. Asuman Türkün (2014) Mülk, Mahal, İnsan - İstanbul'da Kentsel Dönüşüm Arzu Kocabaş (2006) Kentsel Dönüşüm / Yenileştirme
 
Diğer Kaynaklar:
İlhan Tekeli, (2010) Konut Sorununu Konut Sunum Biçimleriyle Düşünmek, Tarih Vakfı Yurt Yayınları / Kent Araştırmaları Dizisi H. Çağatay Keskinok (2010) Kentleşme Siyasaları, Kaynak Yayınları Kelepir Kitaplar
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders yüksek lisans öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%45
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.2
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.3
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.2
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.3
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.3
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.1
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.2
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.0
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.2
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4