PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Çevre Koruma, Sağlıklaştırma Ve RestorasyonKENT 5483 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Genel anlamda "koruma ve restorasyon" nedir? Avrupa'da ve Türkiye'de, tarihi çevre koruma bilinci ve kaygısının gelişimi, ilgili yasal çerçeve
2. Kentsel sit alanlarında 2863 sayılı kanun uyarınca koruma amaçlı imar planı yapımı, yöntemi, araştırma ve planlama teknikleri, kentsel dönüşüm alanlarında koruma ve yenileme teknikleri
3. Arkeolojik alan planlaması teknikleri, amaç, hedef ve ilkeleri, arkeolojik alanlarda yönetim planı yapım ve yöntemleri, teknikleri
4. UNESCO Miras Listesine giren ve girme aşamasındaki koruma alanlarındaki çalışmalar ve koruma politikaları, kültürel miras ve kent ilişkileri, kentsel dönüşüm alanlarında koruma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerNone
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

Tarihsel, kültürel, kentsel ve arkeolojik alanlar kentlerimizin korunması gerekli en önemli çekirdeğini oluşturmaktadır. Bu alanlar günümüzde çeşitli nedenlerle korunamamakta ve tahrip edilmektedir. Bu kapsamda Ankara, Bergama, Afyon, Konya, Patara, kaş, Niğde kalesi, Kayseri Talas, Antalya Perge, Şanlıurfa, Amasra, Uçhisar, Ürdün ve diğer örnekler bazında hazırlanmış ve yürürlükte olan koruma planları ve dönüşüm projeleri hakkında bilgi verilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Genel anlamda "koruma ve restorasyon" nedir? Tarihi çevre, arkeolojik alan, kentsel ve doğal sit alanı tanımları.
2Avrupada ve Türkiyede, tarihi çevre bilinci ve kaygısının gelişimi
3Koruma ile ilgili yasal çerçeve, 2863 sayılı kültür ve tabiat varlıklarını koruma kanunu ve ilgili yönetmelikler
4Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: araştırma, analiz ve değerlendirme aşamaları
5Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: senaryolar, plan seçenekleri geliştirilmesi ve nazım plan aşamaları
6Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: koruma amaçlı planlama, koruma politikaları
7Koruma örnekleri: eski Ankara, Ulus tarihi kent merkezi koruma amaçlı planlama çalışmaları
8Koruma örnekleri: Ankara Hacıbayram ve Kaleiçi Koruma Amaçlı Planlama Çalışmaları
9Koruma örnekleri: UNESCO Dünya Mirası Bergama Koruma Planlaması ve Yönetim Planı
10Koruma örnekleri: Konya Koruma Planlaması ve Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projeleri
11Koruma örnekleri: Patara ÖÇKB Yönetim Planı, Patara ve Kaş Arkeolojik Sit Alanı Koruma Planlaması ve Gelemiş Koruma Planı
12Koruma örnekleri: Amman Ajloun, Anjara ve Ain Jenna Koruma Planlaması Çalışmaları (Dünya Bankası Projesi)
13Tarihsel çevre (kentsel sit alanları) koruma politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri, kentsel dönüşüm alanlarındaki sorunlar ve çözümleri
14Tarihsel çevre (arkeolojik sit alanları) koruma politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri
 
Kaynaklar:
Mehmet Tunçer (2000). Tarihsel Çevre Koruma Politikaları Ankara. Kültür Bakanlığı. ISBN: 975-17-2529-1 Mehmet Tunçer (2014). Tarihi Çevre Yokolurken. Alter Yayın. ISBN:6054922239 Zeynep Ahunbay (2017). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. Yem Yayınları. ISBN: 6054793655
 
Diğer Kaynaklar:
Cevat Erder (1971). Tarihi Çevre Kaygısı. ODTÜ Mimarlık Fakültesi.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Kentsel koruma ve yenileme dersi: (a) konunun ders olarak anlatılması, (b) örneklerin bazılarının gezilmesi, (c) küçük ölçekli koruma amaçlı kentsel tasarım planı hazırlanması ve (d) dönem ödevi ile bu ödevlerin sunulması, olarak kurgulanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%70
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.3
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.3
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.1
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.0
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.1
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.2
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.1
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4