PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kamusal Mekan TasarımıKENT 5423 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kamusal alan kavramına ilişkin akademik bilgileri irdeleme, tarihsel süreç içindeki değişim ve dönüşümü değerlendirme
2. Akademik bilgi ve tasarım prensipleri ve süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme
3. Tasarım süreci içerisinde analiz, sentez, konsept oluşturma ve tasarlama konularında beceri kazanma
4. Kamusal alan tasarım sürecini bireysel olarak geliştirme ve sürdürme yetkinliğine sahip olma
5. Sunum ve görselleştirme becerilerinde gelişim sağlama
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kamusal alan kavramını tarihsel gelişimi ve bileşenleri (morfolojik, psikolojik, sosyal, görsel) ile birlikte ortaya koymakta, kamusal alan tasarım prensiplerini Türkiye ve dünya örnekleri üzerinden irdelenmektedir. Ders kapsamında tasarım süreci seçilen alan üzerinden uygulamalı olarak ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel Mekanlara Giriş: tasarım - deneyim - form
2Kentli olmak ve kamusallık
3Kamusal Alan Nedir?
4Kamusal Mekan Nedir?
5Selçuklu'dan Cumhuriyete Kamusal Mekanların Türkiye'deki Gelişimi
6Mekan nedir? Nasıl Üretilir? Tasarım bu sürecin neresindedir?
7Yer ve Mekan Üzerine: place attachment
8Yer'in Oluşumu: "placemaking"
9Kamusallığın mekansal boyutları
10Kamusallığın toplumsal boyutları
11Kamusallığın psikolojik / deneyimsel boyutları
12Kamusal mekanın tasarımı
13Kamusal mekanın tasarımı
14Kaliteli, Canlı, Sağlıklı...'İyi' kentsel mekanlar nasıl oluşturulabilir?
 
Kaynaklar:
Lynch, K. The Image of the City MIT Press 1960 9780262120043 Lynch, K. The Theory of Good City Form MIT Press 1981 9780262620468
 
Diğer Kaynaklar:
Bacon, E. (1976) The Design of Cities Penguin Books Gehl, Jan (2010) Cities for People Island Press
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders yüksek lisans öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%20
Ara Sınav1%30
Aktiviteler1%10
Aktiviteler1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.3
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.3
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.2
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.3
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.3
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.3
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.1
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.2
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.3