PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Tasarımda Katılımcı YaklaşımlarKENT 5353 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Stratejik planlama konusunda bilgi sahibi olmak
2. Stratejik planlama yaklaşımında kullanılan teknikler ile ilgili bilgi sahibi olmak
3. Katılımcılık ve gerekliliği ile ilgili bilgi sahibi olmak
4. Katılımcılıkla ilgili farklı uygulama tekniklerini bilmek.
5. Kentsel dönüşüm alanında stratejik planlama ve katılımcılık tekniklerini uygulayabilmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Hızlı büyüyen şehirler, büyük projeler ve dönüşen kentler düşünüldüğünde 10 yıl önce kullanılmakta olan planlama yaklaşımlarının artık geçerlilği artık tartışılmaktadır. Bu bağlamda bu derste son dönemde yaygın olarak kullanılan bir planlama yöntemi olan stratejik planlama ve katılımcılık teknikleri anlatılacaktır. Bu tekniklerin Türkiye’de kentsel dönüüm alanları için nasıl uygulandığı konusu üzerinde de durulacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Stratejik planlama yaklaşımı nedir?
2Türkiye’de mekansal stratejik planlama ve kentsel dönüşüm ilişkisi
3Katılımcılık ve kentsel dönüşüm
4Paydaş analizi
5Uzlaşma oluşturma ve katılımcılık teknikleri
6İleri görüş tekniği
7Durum Analizi
8GZFT Analizi
9PEST Analizi
10Vizyon nedir ve vizyon belirleme
11Amaç, hedef ve stratejiler
12Performans göstergeleri
13Uygulama stratejileri: Eylem ve proje tanımlama
14İzleme ve Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Ellie Brodie Eddie Cowling Nina Nissen Angela Ellis Paine Véronique Jochum Diane Warburton, Katılımı Anlamak Bir Literatür Taraması, TEPAV, 2011. INVOLVE, İnsanlar ve Katılım, TEPAV, 2011. Bahar Gedikli "Stratejik Mekansal Planlama: Planlamada Yeni Anlayışlar, Yöntemler, Teknikler". 2012. Kentsel Planlama Kuramları. M. Ersoy (ed) İmge 2012, 9789755335216
 
Diğer Kaynaklar:
Anlı Ataöv ve Sevin Osmay, Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Yaklaşim METU JFA, 2007
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
KENT 535 dersi konunun ders olarak anlatılması, sınıf tartışmaları ve ev ödevi ile bu ödevlerin sunulması olarak kurgulanmıştır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev8%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.2
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.2
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.2
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.3
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.2
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.1
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.0
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.1
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.2
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.3
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.1
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4